Jægeren og kaninen

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Eleverne stiller sig skulder ved skulder og danner en stor cirkel. Når alle står klar introduceres ”kaninen”. Kaninen er en lille bold eller et viskelæder. På et startsignal fra læreren sendes kaninen den ene vej rundt i hænderne fra den ene elev til den anden. Når kaninen er kommet cirka halvvejs rundt i cirklen på sin anden omgang, sendes ”jægeren” – en større bold/genstand rundt i cirklen i samme retning som kaninen. Nu gælder det for jægeren om at fange kaninen. OBS: Det er vigtigt at pointere, at alle eleverne skal lade både kanin og jæger vandre gennem BEGGE hænder uanset retning for at holde rundkredsen og kæden intakt i ”jagten”. Jægeren kan skifte retning i sit forsøg på at fange eller indhente kaninen, men kaninen kan kun skifte retning, når jægeren gør det. Så det handler om for alle elever i rundkredsen at være opmærksomme og følge med i, hvad både jæger og kanin foretager sig i jagten og flugten.

 

Variationer

I december måned kan kaninen være en pebernød, mens jægeren kan være en kagedåse.

Denne øvelse kan også varieres i sin form, så den ligner ”Formel 1 kast”. I denne variation inddeles rundkredsen/cirklen af elever på skift i 1'ere og 2'ere, som enten skal stå for kaninens flugt eller jægerens jagt rundt i cirklen. Ellers gælder samme regler som ovenfor. Dog er det vigtigt at pointere og huske, at 1'erne og 2'erne kun må aflevere til hinanden indbyrdes på holdet. Nu bliver samarbejde og fokus endnu mere centralt. Antallet af deltagere skal med denne variation også være ligeligt fordelt, hvis alt skal være helt fair.

 

Download hele øvelsen som pdf her.