Kortstafet

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Deltagerne bliver inddelt i fire lige store hold, som placeres ved hver sin kegle. Hvert hold tildeles et navn: hjerterholdet, klørholdet, sparholdet og ruderholdet. Et godt stykke fra deltagerholdene er alle kort i et kortspil lagt under 13 kegler, så de fire esser er under én kegle, de fire to’ere under en anden osv. Alle kort ligger med bagsiden opad. Det gælder nu om at løbe på skift for sit hold og få samlet kort fra es til konge i rigtig rækkefølge i dén kulør, man repræsenterer.

Hvis man vender et kort, som ikke er det rigtige skal man lægge det tilbage under keglen med bagsiden opad, og løbe tilbage til sit hold. Man må altså kun tjekke under én kegle. Det er vigtigt, at man fortæller holdet, hvad det var for et kort man vendte, så man på den måde sammen kan huske, hvor kortene er placeret. Holdmedlemmerne tilbage ved keglen må gerne komme med hjælpende tilråb til den deltager, der er ude og hente et kort. Det hold, der først har fået samlet sine 13 kort i rigtig rækkefølge, vinder.

Variationer

Man kan tage jokerne med i spillet. Finder man en joker, udløser det en bestemt opgave fx.: løb rundt om træet og tilbage igen.

Man kan spille uden kegler, hvor alle kort ligger i en bunke midt på gulvet/jorden. Èn person fra hvert hold løber ind til bunken, og vender et kort. Hvis det er den kulør, man samler på, må man tage kortet med tilbage. Hvis det ikke er den kulør, man samler på, vender man igen kortet med bagsiden op, og løber tilbage og bytter med sin makker. Holdene skal finde alle deres kort – det kan være tilfældigt eller i den rigtige rækkefølge (1-2-3-4-5…).

I kan også lave aktiviteten, hvor holdene selv bestemmer, hvilken kulør de vil samle på – uden at sige det til de andre hold. Måske ender det med, at to hold samler på den samme kulør.

 

Download hele øvelsen som pdf her.