Levende vendespil

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Aktiviteten startes ved, at to elever sendes væk fra de andre elever, så de ikke kan se dem. Imens går resten af klassen sammen to og to og skal nu finde på en fælles bevægelse. Herefter stiller alle eleverne sig i en cirkel eller fordelt rundt på et areal eller i rummet.

Missionen for dem uden for døren er nu i samarbejde at finde "stik" eller par, der bevægelsesmæssigt passer sammen. De kommer ind og peger på skift på to elever. Gør eleverne den samme bevægelse; ja, så er der stik - og det pågældende par sætter sig ned. Når alle stik er fundet, går to nye elever væk fra de andre, og der dannes nye bevægelsespar og udtænkes nye bevægelser blandt de resterende elever.

For at skabe mere aktivitet kan der også laves en byttezone, som stikkene går op i, når de er blevet fundet. Her skal de bytte makker, finde på en ny bevægelse med den nye makker, og gå ind på "banen" igen. Så fortsætter spillet indtil læreren stopper det.

OBS: Det er vigtigt, at eleverne finder frem til en bevægelse, der ikke er for svær at udføre og/eller afkode for de to, der skal finde stikkene.

 

Variationer

Øvelsen kan gøres endnu mere aktiv og "bevægelig", hvis eleverne, når de prikkes, fortsætter med at udføre deres bevægelse, indtil og mens den næste elev prikkes.

Vendespillet kan også få fagligt indhold - f.eks. i engelsk eller tysk: Eleverne kan her bl.a. arbejde med dyr, hvor den ene i makkerparret siger det engelske ord for dyret - eks. "a cat". Makkeren siger så det samme ("a cat") eller den danske oversættelse "en kat" - og hvis det skal være endnu mere farverigt og sjovt, kan ordet efterfølges af en dyrelyd.

 

Download hele øvelsen som pdf her.