Lydmeditation

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Eleverne ligger ned på ryggen eller sidder behageligt med hovedet hvilende på bordet. Læreren, eller en af eleverne, guider resten af klassen igennem meditationen. Her kan man anvende manuskriptet, som kan downloades fra siden, eller man kan vælge at afspille lydfilen, hvor Signe guider jer gennem meditationen med afslappende baggrundsmusik.

Fokus er hele tiden på at slappe af i alle muskler i kroppen og trække vejret roligt. Gør eventuelt eleverne opmærksomme på, at det er helt ok og normalt, hvis der kommer forstyrrende tanker undervejs. Man kan forestille sig, at man placerer dem i en ballon eller en sky, der flyver væk på himlen, hvorefter man igen kan vende tilbage til at lytte til den guidede meditation.

Efter meditationen kan du spørge ind til, hvordan det føles i kroppen. I hovedet. Og i tankerne. Lad eleverne selv sætte ord på.

Fif: Giv dig god tid til at læse manuskriptet op, hvis du bruger det. Tillad, at der bliver ro til, at eleverne kan nå at forholde sig til instruktionerne og kan registrere lydene. Længere pauser i meditationen er noteret med ”pause” i parentes.

Forinden kan det være en god idé at tale om, hvad åndedrættet er. Alt efter klassetrin kan du forklare og demonstrere, at ét åndedræt består af en indånding og en udånding, og at vores krop er afhængig af den ilt, som åndedrættet sender rundt til kroppens celler. Vi kan altid mærke, om vi er rolige ved at registrere vores åndedræt. Hvis åndedrættet er roligt, er sindet det også.

Variationer
På de ældre klassetrin kan man eksperimentere med, at eleverne skal skrive deres egne meditationer og guide hinanden igennem dem.

Du kan downloade øvelsen som pdf her