Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!
Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.
Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!
Først sættes rammen op for øvelsen, og klassen inddeles i roller – øvelsens startformation.
2/3 af eleverne skal være huse. Et ”hus” dannes ved, at eleverne to og to placerer sig over for hinanden med armene over hovedet og håndfladerne mod hinanden, så de danner et hus(tag).
1/3 af eleverne er ”mennesker” og stiller sig hver især ind i et hus.
Én deltager styrer øvelsen og skal simpelthen forsøge at få aktiv del i legen ved at finde eller ”stjæle” sig en plads som enten menneske eller hus på bekostning af en af de andre elever. For selv at komme i spil kan eleven (eller læreren/ pædagogen), der styrer legen, gøre brug af tre kommandoer. Når kommandoen lyder, skal samtlige elever følge trop:
Lykkes det for eleven via en kommando at finde sig en plads som enten hus eller menneske, bliver den tilbageværende elev nu ny leder af legen.
OBS: Det kan være nødvendigt for læreren/pædagogen at træde ind som aktiv del af øvelsen for at få det til at gå op, så antallet af ”huse” svarer til antallet af ”mennesker” og omvendt.
Download hele øvelsen som pdf her.