Vekselåndedrættet

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Vekselåndedrættet (Nadi Shodana) er en klassisk yoga-åndedrætsøvelse.

Alle elever sidder på deres stol med rank ryg og lukkede øjne. Der åndes ind gennem venstre næsebor, mens der holdes for højre. Åndedrættet tilbageholdes meget kortvarigt, mens der holdes for begge næsebor. Derefter åndes ud gennem højre, mens der holdes for venstre. På samme måde åndes nu ind gennem højre næsebor, luften tilbageholdes kort, og der åndes ud gennem venstre næsebor. Dette udgør en runde.

Man skal forsøge at gøre hver ind- og udånding lige lange.

Der fortsættes i et par minutter.

 

Variationer

De mindre elever kan bruge deres pegefinger på hver hånd til skiftevis at lukke næseborene med. De ældre elever kan prøve at nøjes med at bruge tommeltotten og ringfingeren på den ene hånd. Pegefinger og langemand bøjes eller placeres mellem øjenbrynene.

 

Download hele øvelsen som pdf her.