Fortæl, hvem jeg er!

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Læreren deler kort og klemmer ud, og eleverne hjælper hinanden med at sætte kortene fast på ryggen med klemmerne. Eleverne må ikke kende deres egne kort.
Hvis der arbejdes med et selvvalgt emne, skriver eleverne hver især et begreb på et kort og sætter det på en klassekammerats ryg.

Der udpeges tre områder i klassen:

  1. Et mingle-område, hvor man mødes og fortæller hinanden om begreberne på makkers ryg. Her skal der være god plads til bevægelse.
  2. Et område ved en tavle, hvor man sætter post-its med selve begrebet samt en beskrivelse op.
  3. Et område ved en anden tavle, hvor man skriver eller sætter post-its op, hvor begrebet er anvendt i en sætning eller et regneeksempel.

Læreren sætter øvelsen i gang og er ved tavlen til at guide. Læreren deler nye kort ud, når et par er færdigt med at forklare og gætte. Her har man som lærer mulighed for at differentiere, så eleverne får begreber, der passer til deres niveau.

Eleverne mødes i par og skal forklare hinanden om det, den anden har på ryggen. Eleverne skal gætte, hvilket begreb de selv har på ryggen, ud fra den andens forklaring. Man kan lave regler for, hvordan og hvor meget, der må spørges ind.

Når begge har gættet begreberne, laves der to post-its pr. begreb. En, der består af begrebet og en kort forklaring (skriftligt eller tegnet). Og en, hvor der er et eksempel på begrebet anvendt. Parret hjælper hinanden og sætter post-its op på de to tavler.

Når man er færdig, får begge et nyt begreb på ryggen og myldrer rundt midt i lokalet blandt andre, der er klar til at få en ny makker. Måden, man finder en ny makker på, er, ved at give signal om, at man er klar til at få en ny makker. Signalet kan være forskellige bevægelser, fx. sprællemand, armstrækkere, squats, møllesving osv. Makkeren kommer og spejler bevægelsen fem gange, og så må man begynde at spørge/gætte. 
Husk at få eleverne til at fokusere på at lave bevægelserne tydeligt og energisk, indtil en ny makker er fundet. 

Variationer

Øvelsen kan også bruges i fx dansk, biologi og idræt. Brug det blanke felt på multikortene eller kategorierne ”danskfaglige begreber” eller ”kropsdele”.

 

Download hele øvelsen som pdf her.