Orienteringstik

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Coronatilpasning: Der markeres flere store cirkler, med god afstand mellem keglerne. Hvis eleverne undervises opdelt i faste grupper, så bruges disse. Der skal være en elev i overskud. Eleven giver signal og så byttes der kegler. Den elev der er til overs kommer ind i midten. – Så der leges ikke tik, hvor fangeren i midten skal berøre andre, for at komme ud til en kegle.

Ved hvert tredje ”byt”, noteres spørgsmålet der står under keglen, så der kommer flow i øvelsen, selvom den ikke er en fangeleg. Eleverne skal have blyant og papir hver især.

 

En stor cirkel markeres med kegler, der passer til antallet af elever i klassen på nær 2-4 elever, der er fangere. Alle placerer sig ved en kegle. De, der ikke når at finde en kegle, er fangere.

Ved signal skiftes plads fra en kegle til en anden, men man må ikke vælge de to nærmeste kegler. Det gælder om at undgå at blive rørt af fangerne. Bliver man rørt, bytter man rolle med fangeren.

Under alle kegler placeres forståelsesspørgsmål til en kendt tekst. Hver gang man står ved en kegle, skal man notere spørgsmålet ned til senere brug. Dette afsættes der tid til, og de hurtige skrivere/løbere kan begynde på besvarelsen eller lave et tillægsspørgsmål. Det vurderes, hvornår eleverne har indsamlet spørgsmål nok, der kan arbejdes videre med og besvares i klassen efterfølgende.

Variationer

Eleverne laver selv forståelsesspørgsmål til teksten, inden de bruges i aktiviteten.

Det kan være tilladt at være flere personer ved hver kegle. Eleverne kan være sammen i par, hvor de løber med hinanden i hånden og efterfølgende besvarer spørgsmålene sammen.

Spørgsmålene besvares ud fra forskellige strategier.

 

Download hele øvelsen som pdf her.