På pletten i matematik

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Coronatilpasning: eleverne bedes holde afstand

 

Klassen inddeles i grupper på tre-fire elever. Grupperne placeres i hver sit hjørne af et område (fx skolegården). Hver gruppe udstyres med en terning, et kridt og en lommeregner. Eleverne skal på skift slå med terningen. Alle tal på terningen ganges med ti. Det vil sige, hvis første elev slår en 4’er, så er tallet 40. Ved hjælp af lommeregneren beregnes kvadratroden af tallet (fx 40), og der afrundes til nærmeste hele tal. Eleven løber nu ind til midten af skolegården og skriver resultatet med kridt og løber herefter tilbage til gruppen, hvor næste elev står klar.

Næste elev i gruppen slår med terningen og regner kvadratroden af et nyt tal. Det nye tal lægges til det foregående og skrives med kridt under det andet, så der kan holdes regnskab. Den første gruppe, som (præcist) rammer resultatet 80, har vundet. Hvis resultatet bevæger sig over 80, skal gruppen nu trække fra.

Variationer

Øvelsen kan også anvendes til de yngre klassetrin, hvor der i stedet trænes addition. Altså hvor eleverne på skift i grupperne slår med terningen, og det viste antal øjne lægges til det foregående tal. Også her skal der trækkes fra, hvis tallet kommer over 80.

Eleverne skal variere bevægelsesformerne ind til midten og tilbage igen.
Der kan anvendes et andet tal end tallet 80, alt efter den ønskede regneart og varighed af aktiviteten.

Eleverne skal samarbejde om opgaverne, hvor en elev slår med terningen, en anden står klar med kridt og løber, mens en tredje elev regner ud på lommeregner. Lad dem skifte roller ved hvert terningekast.

 

Download hele øvelsen som pdf her.