14. december

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Balance-lucia

Er du sendt hjem fra skole?! Bare rolig! Denne øvelse kan også laves som fjernundervisning. Se hvordan nederst på denne side!

Aktiviteten kræver, at læreren guider eleverne igennem trinnene undervejs.

Alle elever skal i løbet af aktiviteten hele tiden have en bog, en ærtepose eller andet liggende på hovedet uden at tabe genstanden.

Underviseren guider gennem disse trin:

  • Sid på din stol og placér en bog på hovedet. Træk vejret roligt, mens du forsøger at rejse dig op, uden at bogen falder ned. Gå rundt mellem hinanden. Du må gerne orientere dig/kigge rundt i lokalet for ikke at gå ind i de andre.
  • Fortsæt med at gå rundt. Placér nu hænderne i dit synsfelt foran dig. Hold hele tiden blikket rettet mod dine hænder, mens du fortsætter med ikke at gå ind i nogen eller tabe bogen.
  • Registrér dine hænder: Hvordan ser dine fingre ud? Er nogle mere skæve end andre? Har du lidt beskidte negle i dag? Hvordan ser linjerne ud inde i din håndflade? Osv.
  • Sænk hænderne ned langs siderne. Hav blikket rettet lige ned i jorden foran dig og forsøg ikke at kigge op, mens du fortsat balancerer bogen på hovedet og ikke går ind i nogen.
  • Registrér din vejrtrækning. Er den hurtig og overfladisk eller rolig og dyb? Kommer dine indåndinger helt ned i maven, der spiler sig ud, eller bliver den oppe i brystkassen? Læg mærke til, hvordan dine skridt bliver roligere i takt med, at dit åndedræt bliver roligere.
  • Fortsæt med at trække vejret roligt. Hold fortsat blikket rettet ned. Gå stille tilbage til din stol, sæt dig langsomt ned og fjern til sidst bogen fra toppen af dit hoved.

Variationer:

Undervejs i øvelsen kan man udfordre eleverne ved, at de skal forsøge at gå ned i hug og rejse sig op igen med bogen placeret på hovedet. Sørg for at tydeliggøre vigtigheden af, at fokus fortsat rettes indad, selvom de bliver udfordret.

Print aktivitetsbeskrivelsen her. 

 

Fjernundervisning

Balance-Lucia kan også laves som et break i den online undervisning, så eleverne udfører øvelsen derhjemme, mens læreren guider dem gennem trinene via skærmen. Følg da ovenstående vejledning.