3. december

Kom hurtigt i gang
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis øvelsesdatabase

    Dyk ned i øvelsesdatabasen og find mere end 150 konkrete øvelsesforslag til alle klassetrin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark.

    Øvelsesdatabase
  • Book et kursus

    Kom på kursus i bevægelse i undervisningen. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Bevægelse i undervisningen

Stolhilsen

Stolhilsen er inspireret at den klassiske solhilsen, som vi kender fra yogaen.

Alle elever vender deres stol om og stiller den med ryglænet ind mod bordkanten. Hvis I ikke har stole, der kan stå fast, kan I bruge et bord i stedet. 

Lav nu jeres Stolhilsen, mens instruktionen fra videoen kører, eller lad underviseren, eller en elev, guide resten af klassen gennem disse trin:

  • Stå foran din stol, som skal stå godt fast på gulvet.
  • Stræk armene op over hovedet og kig efter hænderne. Gør kroppen lang.
  • Lav en foroverbøjning. Bøj evt. i knæene.
  • Løft overkoppen, placér hænderne på stolen og stræk ryggen lige (kroppen er næsten i 90 grader). Træd evt. lidt tilbage med fødderne, så du får et langt stræk i ryggen.
  • Slip hænderne, ”fald ned” og lav en foroverbøjning igen.
  • Placér hænderne på stolen, stræk armene ud, gå evt. lidt tilbage med fødderne og stå i planken.
  • Sænk langsomt og kontrolleret overkroppen og hoften ned, mens kroppen stadig er i planken.
  • Svaj i ryggen og kig op.
  • Skyd bagdelen op og tilbage og stå i det, man kalder hundestræk. Gå evt. lidt tilbage med fødderne. Hovedet hænger løst ned mellem armene. Tag et par åndedræt i denne position.
  • Gå frem til dine hænder, hold ryggen lige, kig let frem.
  • Lav en foroverbøjning. Hovedet hænger tungt.
  • Stræk armene op over hovedet, gør kroppen lang og kig efter hænderne.
  • Saml hænderne foran brystet og træk mundvigene op mod ørerne (der smiles). Namasté.

Variationer:

I yoga kobles normalt en guidning på åndedrættet, men denne brain break fokuserer mest på bevægelse og arbejdet med sig selv. Forklar dog, at det er vigtigt, at man ikke holder på sin vejrtrækning, men at man husker at trække vejret roligt igennem hele øvelsen.

Ved de ældre elever – eller når man kender øvelsen godt – kan man prøve at køre Stolhilsnen igennem i et hurtigere tempo.

Print aktivitetsbeskrivelsen her.