Bull run

Klassen deles i tre hold. Der laves en bane, hvor de korte sider er helle-område for det ene hold, mens de to andre hold er placeret på hver sin sidelinje af banen. Hold 1 starter i den ene ende, men har en enkelt spiller i helle-området.

Når en spiller fra hold 1 starter sit løb mod modsatte ende gælder det om - for hold 2 og 3 at ramme spilleren - inden han eller hun når ind i "helle-området". Løberen skal medbringe et "oksehoved" (rugbybold), som kan bruges til at "stange" bolde væk med, så man ikke rammes. Lykkes det at komme ned i "helle", afleveres "oksehovedet" videre til en holdkammerat. Man får et point, når man har løbet både frem og tilbage, uden at blive ramt.

Bliver løberen ramt på vejen afleverer han eller hun "oksehovedet" til en medspiller, der venter i "helle", og som løber frit ud og fragter "oksehovedet" hjem til start, uden der scores, mens den ramte spiller løber ud i "helle-området" og afventer næste spiller.

Når alle spillere har løbet både frem og tilbage to gange, tælles antal bull runs og holdene bytter plads. Når alle tre hold har været igennem, har holdet med flest bull runs vundet. Der kan spilles med flere runder.

Spillerne skal arbejde med orientering, undvigelser og tempo. Samtidig skal holdene samarbejde for at løse opgaven, og besejre det andet hold ved at kaste præcist. Når der er spænding, og der er en jævn fordeling af spillere, der lykkes og "mislykkes" med bull runs, er aktiviteten en succes!

Link til mere materialehttps://www.dgi.dk/fodbold/oevelser/10143