Fangelege i en time

Første del, sandt eller falsk, er du klar?

Lav to linjer med ca. 20 meter imellem. Inddel eleverne to og to, og placerer dem i to lige rækker overfor hinanden på midten af banen. Underviseren placerer sig i den ene ende og giver højre side ”sandt” og venstre side ”falsk”.

Nu skal underviseren sige forskellige udsagn, og hvis udsagnet er sandt, så skal den elev, der er ”sandt”, fange sig makker (som er ”falsk”), inden denne når ned bag sin baglinje. Udsagnene er:

  • Den måned vi er i, er december
  • Vi bor i Spanien
  • Vi går i (den klasse eleverne går i)
  • 3 + 3 er 15
  • Klokken er 21
  • Jeg har blåt hår
  • Vi bor i Danmark
  • 2 + 2 er 4
  • Jeg hedder (og dit navn)

Og sådan fortsættes der med forskellige udsagn

Anden del, god timing i helle-zonerne

Der laves en bane på ca. ½ håndboldbane størrelse. Der fordeles tre eller fire små firkanter (1 x 1 meter) rundt omkring på banen, dette er ”helle-zoner”.

Der vælges to-tre fangere, som skal forsøge at fange de andre.

  • Fangerne må gerne løbe omkring helle-zonerne, men ikke igennem
  • Der må kun stå én person i helle-zonen ad gangen
  • Man bliver ”skubbet ud”, hvis der kommer en anden og vil ind i helle-zonen
  • Bliver man fanget, så laver man otte sprællemænd og er med igen

Der holdes små pauser løbende, hvor der byttes fangere.

Tredje del, frugtsalat

Eleverne stilles i en stor cirkel, så alle står med en armslængde imellem sig. Placer fire kegler ca. 15-20 meter fra cirklen på forskellige steder. Giv eleverne følgende betegnelser:

  1. Melon
  2. Pære
  3. Banan
  4. Æble

Underviseren er fanger og står i midten af cirklen. Denne kan nu sige enten:

  • ”Melon”, hvorefter alle melonerne bytter plads
  • ”Pære”, hvorefter alle pærerne bytter plads
  • ”Banan”, hvorefter alle bananerne bytter plads
  • ”Æble”, hvorefter alle æblerne bytter plads
  • ”Frugtsalat”, hvorefter alle bytter plads

De elever, der ikke bliver råbt op, skal lægge sig fladt ned på maven, indtil alle er på plads igen.

Bliver en elev fanget, så skal denne løbe ud til en af keglerne og dreje fem gange rundt om keglen, hvorefter eleven må løbe ind og være med igen.

Der kan placeres flere kegler rundt om cirklen, så alle har lige langt til en kegle. Er en kegle i brug, skal man finde en anden.