Feen Frederik 2.-3. kl.

Fortællingen læses højt for eleverne, inden I går i gang:

”Der var engang en smuk og lysende fe, som boede dybt inde i den fortryllede skov. Han hed Frederik, og han var meget sød og rar. Men når feen Frederik blev sulten, så rumlede hans mave noget så himmelhøjt, og han fik helt ondt i maven. Faktisk så rumlede hans mave så højt, at dyrene i den fortryllede skov slet ikke kunne sove.

Vil I hjælpe med at hente mad til feen Frederik, så alle dyrene igen kan få deres nattesøvn?

Det lyder godt! Der er nogle små forhindringer, som vi må klare sammen. Der er nemlig nogle store åbne landskaber, et stort bjerg med sne på toppen og en fæl trold som bevogter indgangen til skoven.

Er I klar på det?”

Første del, de åbne landskaber

Skal læses højt for eleverne: ”Allerførst kommer vi til de store åbne landskaber, og her skal vi hjælpe med at transportere maden hele vejen hen over de åbne landskaber.”

Del eleverne, så de er sammen to og to, og giv hvert par en bold, dette kan være alle slags bolde. Opstil en bane på ca. 20 meter og placer parrene i den ene ende.

Parrene skal nu transportere bolden fra den ene ende og tilbage på følgende måder:

  1. begge har én (og kun én) hånd på bolden
  2. uden at bruge hænderne, og den må ikke røre jorden
  3. den må kun røre ryggen
  4. den skal være på jorden, men må ikke rammes af fødderne

Det er ikke en stafet på tid, og parrene bliver ved at transportere maden frem og tilbage, indtil underviseren skifter øvelse.

Lad evt. eleverne skifte bold, da nogle bolde er svære/nemmere at transportere.

Anden del, det store gamle bjerg

Skal læses højt for eleverne: ”Nu har I fået maden over de store åbne landskaber, så nu er vi kommet til et kæmpe bjerg med sne og is på toppen. Det er meget smukt, men også meget stort, og maden skal transporteres hele vejen rundt om det store bjerg.”

Stil eleverne i en rundkreds, og hav fem forskellige bolde klar. Boldene skal nu gives fra den ene elev til den næste, indtil den er hele vejen rundt, på følgende måder:

  1. afleveres fra hånd til hånd
  2. afleveres bag ryggen
  3. afleveres under et ben
  4. afleveres ved at drible bolden foran den, man skal aflevere til
  5. afleveres med lukkede øjne

Tredje del, trolden Tanja

Skal læses højt for eleverne: ”Nu har vi fået maden over de åbne landskaber, rundt om det store bjerg, så nu mangler vi bare at få alt maden helt ind i den fortryllede skov til feen Frederik. Men skoven er bevogtet af den sure og ildelugtende trold Tanja, som bruger dagen lang på at skræmme børn væk fra skoven. Så nu skal vi lege en fangeleg, og bliver man fanget, så løber man ud og henter tryllestøv i den magiske kegle, og skynder sig tilbage igen.”

Gør cirklen større, så alle står med en armslængde imellem sig. Placer fire kegler ca. 15-20 meter fra cirklen. Giv eleverne følgende betegnelser:

  1. magisk melon
  2. pragtfuld pære
  3. bedårende banan

Underviseren agerer trolden Tanja og står i midten af cirklen. Denne kan nu sige enten:

  • ”Magisk melon”, hvorefter alle melonerne bytter plads
  • ”Pragtfulde pære”, hvorefter alle pærerne bytter plads
  • ”Bedårende banan”, hvorefter alle bananerne bytter plads
  • ”Frugtsalat”, hvorefter alle bytter plads

De elever, der ikke bliver råbt op, skal lægge sig fladt ned på maven, indtil alle er på plads igen. Bliver en elev fanget, så skal denne løbe ud til en af de magiske kegler og dreje otte gange rundt om sig selv, hvorefter der kommer ”tryllestøv op” fra keglen. Dette ”samles” og eleven løber ind og er med igen. Der kan placeres flere kegler rundt om cirklen, så alle har lige langt til en kegle.

Fjerde del

Skal læses højt for eleverne: ”Nu er alt maden kommet ind til feen Frederik og maven er stoppet med at rumle. Enhjørningerne, rævene, kaninerne og alle de andre magiske dyr i den fortryllede skov takker jer, og skynder sig hjem for endelig at kunne sove i ro og fred. Feen Frederik takker jer, for nu har han mad til de næste mange dage, og kommer ikke til at forstyrre sine dyrevenner i lang tid”