Forklar, vis, skriv

Eleverne inddeles i hold af 3. Person nr. 1 placerer sig i den ene ende af rummet, og person nr. 3 placerer sig i den anden ende af rummet. Person nr. 2 skal gå/løbe mellem person nr. 1 og person nr. 3.

Person nr. 1 stiller sig med et ark i hånden, hvorpå der står en sætning (se forslag i listen herunder), og med ryggen til person nr. 2.

Person nr. 1 læser sætningen højt til nr. 2, hvorefter nr. 2 går/løber ned til nr. 3 og viser sætningen med kroppen.

Nr. 3 skriver det ned, som han/hun mener, nr. 2 har kommunikeret.

Gruppen mødes på midten og sammenligner den oprindelige sætning med den sætning, som nr. 3 skrev ned. Efterfølgende skifter de plads, så nr. 1 rykker ind i midten, nr. 2 skal skrive sætningen, og nr. 3 skal læse højt. De gentager øvelsen, indtil alle har været igennem alle tre pladser.

Når aktiviteten er slut, samles alle elever, og underviseren påtaler, hvilke emner, denne aktivitet omhandler. Eleverne reflekterer over, hvordan noget kan kommunikeres på forskellige måder gennem de tre kommunikationsformer. underviseren kan lægge op til, at grupperne deler aha-oplevelser i plenum.

Sætninger:

  1. Jeg er glad.
  2. Jeg krammer mine venner.
  3. Jeg kan godt lide at sove længe.
  4. Jeg bliver ked af det, når du snakker grimt til mig.
  5. Jeg bliver glad, når nogen roser mig.
  6. Du har pænt hår.
  7. Dit tøj er pænt.
  8. Mine venner gør mig glad.
  9. Du har øjne så store som tekopper.
  10. Hvordan går det?
  11. Alle skal være med.
  12. Alle i klassen har et ansvar.
  13. Høje og lave piger og drenge er alle flotte.
  14. Buttede og tynde piger og drenge er alle flotte.
  15. Jeg elsker at spille PlayStation.
  16. Din vægt er ligegyldig.
  17. Din hudfarve er flot.
  18. Jeg kan lide alle i min klasse.
  19. Når du er ked af det, bliver jeg bekymret.

 

Refleksion: Hvordan kan noget ændre sig, alt efter om man kommunikerer verbalt, med kropssprog eller skriftligt? Har I oplevet, at der er forskel på det, folk siger og skriver? Husk at man altid kommunikerer, uanset om man vil det eller ej.