Fortællingen læses højt for eleverne, inden I går i gang:
”Den store, fæle og ildelugtende pirat Pia har stjålet alt guldet fra ”Kongeriget I Det Fjerne”, og dronningen og kongen er helt fortvivlet og ved ikke, hvordan de selv skal klare at få det hele tilbage? Piraten er sejlet over de syv have med alt guldet og hun har gemt det flere steder rundt i verdenen. Om nogle dage vil hun smelte det hele om til én stor klump guld, og det må bare ikke ske, for sker det, så kan dronningen og kongen ikke dele alt guldet ud til folket, som de ellers havde planlagt. Vil I hjælp med at skaffe alt guldet tilbage til Kongeriget I Det Fjerne?
Det lyder godt, lad os så komme i gang!”
Skal læses højt for eleverne: ”Vi ved, at pirat Pia har gemt en del af guldet på stranden ved Stillehavet, så første del af vores togt er at krydse Stillehavet med noget af guldet. Her er vandet meget dybt, og I skal være fuldstændig stille. Kommer man til at tale, så forvandler havet sig til Fortællerhavet, og man bliver så optaget og fortryllet af de gode fortællinger, at man glemmer alt om guldet. I skal transportere guldet rundt i havet, og prøve ikke at tabe det. Derfor er det vigtigt, at I afleverer guldet på en god og venskabelig måde, så den, du afleverer til, kan gribe det. Og sshhhh, husk at vi skal være helt stille, ikke engang hviske sammen!”
Lav en bane på størrelse med en ½ håndboldbane (20 x 20 m) og giv en bold til ca. halvdelen af eleverne. Eleverne skal nu løbe rundt mellem hinanden og aflevere en bold til en elev uden bold. Dette skal ske på forskellige måder (og hele tiden uden at snakke). Det er her vigtigt at have øjenkontakt med hinanden, inden man afleverer:
Tabes bolden, dykker begge elever ned på havbunden efter guldklumpen (lægger sig strakt ned på maven, samler bolden op og fortsætter).
Når øvelsen er slut, samles alle elever i en rundkreds og får lov til at snakke/råbe i ½ minut for at markere, at de nu er ovre Stillehavet. Kan man et hurtigt kampråb, kan man tage dette her.
Skal læses højt for eleverne: ”Det var sandelig godt, at vi kom over Stillehavet, og vi er nu kommet til den kæmpestore Saharaørken, som er så varm, at man kan grille pølser på sandet. Her har pirat Pia gemt mere af guldet, og vi skal transportere det hurtigst muligt gennem den glohede Saharaørken, er I klar på det?”
Lav en linje A og en linje B med ca. 10 meter i mellem, og fordel klassen i grupper med tre i hver gruppe. Placér to ved linje A og én ved Linje B. Hver gruppe får et stykke guld (en bold) og den første elev skal transportere guldet til linje B, hvor guldet afleveres til holdkammeraten, som skal transportere det tilbage til linje A osv. Guldet skal transporteres på følgende måder:
Det er ikke en stafet, hvor det gælder om at komme først, og grupperne bliver bare ved med at transportere guldet på samme måde, indtil underviseren skifter øvelse.
Skal læses højt for eleverne: ”Pyha hvor var det varmt i Saharaørkenen, godt at vi kom igennem den. Nu er vi kommet frem til diamantminerne dybt nede under Andesbjergene. Minerne er gravet af de ældgamle Ejesbakkenafnogen stammer, og var engang fyldt med diamanter og ædelstene. Nu er de desværre tomme, men vi tror, at piraten har gemt det sidste af guldet hernede. Vil I med ned for at finde det?”
Placer alle eleverne ved linje A. De skal nu komme til linje B på følgende måder:
Skal læses højt for eleverne: ”Nu er vi kommet dybt ned i minerne, og skal have guldet med op herfra igen. Det foregår i smut-tunneller i klippevæggen, og I skal arbejde sammen som et hold.
Del eleverne i grupper med fem i hver, som placeres ved linje A i en række. Den forreste har en guldklump (bold) og denne skal nu transporteres til den bagerste elev, hvorefter denne løber op foran og fortsætter samme øvelse. Guldklumpen skal transporteres på følgende måder:
Når hver øvelse har kørt lidt, og grupperne er kommet et stykke frem, råber underviseren ”HURTIGT, IND I EN NY TUNNEL” hvorefter alle elever hurtigt skal tilbage til linje A og være klar med guldklumpen hos den forreste.