Stjernebold, rækkefølge og rundbold

Første del, Stjernefangeren

Inddel klassen i grupper med fire i hver. Alle grupper har to bolde. Eleverne placerer sig som på billedet (se pdf) og nr. 1 og 2 har en bold. Elev 4 er stjernefangeren og skal nu forsøge at fange så mange ”stjerner” som muligt, og sende dem godt videre på himlen.

  • 1 starter med at kaste til stjernefangeren, som afleverer til den, der ikke har en bold (og som han/hun ikke lige har fået den fra).
  • Så afleverer nr. 2, og stjernefangeren griber og afleverer tilbage den uden bold (og som man ikke lige har fået den fra).
  • Derefter nr. 3 og sådan fortsættes der

Der kan sættes mere fart på, men det vigtige er, at stjernefangeren kan gribe boldene, og sende dem sikkert afsted igen. Der byttes efter et minuts tid. 

Anden del, Kast i rækkefølgen

Eleverne beholder sine numre (1, 2, 3 og 4) og skal i den rækkefølge kaste til hinanden. Så 1 kaster til 2, 2 kaster til 3, osv.

Nu skal de bevæge sig rundt mellem hinanden, og rundt mellem de andre grupper og forsøge at holde rækkefølgen, de skal kaste i. Når underviseren råber ”HEP”, skal de alle samles i en stor cirkel og lave:

  1. sammen to og to, den ene op på ryggen af den anden
  2. sammen i gruppen a’ fire, kun to fødder (fra forskellige personer) må røre jorden
  3. sammen i gruppen a’ fire, kun den ene person må have fødderne på jorden
  4. sammen i gruppen a’ fire, lav den smukkeste skulptur som I alle fire er en del af.

Mellem hver øvelse, skal de igen løbe rundt mellem hinanden og forsøge at aflevere i den rigtige rækkefølge.

Tredje del, Superrundbold

Del klassen i to, og lav en superrundboldbane (se pdf). Holdet som er ”inde”, placerer sig på hele startlinjen, og de seks bolde fordeles mellem eleverne. Holdet der er ”ude”, fordeler sig på banen.

  • Indeholdet tæller nu ned ”3, 2, 1, nu” og kaster alle seks bolde afsted samtidig.
  • Indeholdet skal derefter ud og runde kegle 5 og hurtigst muligt tilbage over startlinjen.
  • Udeholdet skal hurtigst muligt samle alle boldene, og løbe ind og lægge dem på startlinjen.

Et hold får ét point, hvis de er hurtigst. Når kampen er færdig tælles pointene sammen, og holdet skal lave så mange armstrækkere, som de har fået point.