Vi er alle forskellige

Alle børn stiller sig i en kreds med front mod centrum. Underviseren placerer sig uden for kredsen.

Underviseren siger et udsagn, fx ét af dem fra listen herunder. De børn, som er enige/kan se sig selv i udsagnet, stiller sig i centrum af kredsen.

Alle børn (både dem som er gået ind i centrum af kredsen og dem, der bliver stående i kredsen) laver en bevægelse det samme antal gange, som antal børn som er gået ind i centrum. Hvis der er 10 børn i centrum, skal de fx lave 10 sprællemænd. Der kan evt. stilles uddybende spørgsmål til, om eller hvorfor børnene er enige/kan se sig selv i udsagnet. Børnene som gik i centrum af kredsen vender nu tilbage og det næste udsagn læses op.

Forslag til udsagn:

Min yndlingsfarve er rød.

Jeg er enebarn.

Jeg har mere end to søskende.

Jeg har en fritidsaktivitet.

Jeg kan godt lide at være kreativ.

Jeg kan godt lide at være aktiv.

Hjemme hos mig spiser vi ofte aftensmad sammen alle sammen.

Jeg bor sammen med både min mor og min far.

Jeg har en computer.

Jeg har nogle gange svært ved at følge med i timerne.

Jeg synes, vi laver for få sociale aktiviteter sammen i klassen.

Jeg kan godt lide at gå i ensfarvet tøj.

Jeg kan godt lide at gøre noget ud af mig selv.

Jeg var glad, da jeg stod op i morges.

Jeg bryder mig ikke om alkohol.

Jeg er blevet opereret.

Jeg elsker at danse.

Jeg tror på et liv efter døden.

Jeg kan godt lide at have styr på tingene.

Jeg er god til at acceptere andre for den, de er.

 

Refleksion: Spørg eleverne: Hvad kan I som klasse gøre for, at alle føler sig velkomne og som en del af fællesskabet?