Bevægelse på Tværs 2022

Nye rammer for bevægelse skaber nye vilkår

Torsdag d. 29. september var kommunale ledere og konsulenter, skoleledere og bevægelsesansvarlige fra forskellige skoler samlet til konferencen Bevægelse på Tværs, der blev afviklet for 7. gang. Fokus på dagen var bevægelse i skolen, men med en særlig opmærksomhed på de forandringer, der sker på området. Kommuner sættes fri, lovkravet om 45 minutters gennemsnitlig daglig bevægelse ser ud til at forsvinde, og der arbejdes overordnet ud fra nye rammer.

Dagen var en vekselvirkning af oplæg og netværkssession, I kan læse mere om her på siden.

Dagen blev skudt i gang med et indblik i rapporten ”Bevægelse i Skoledagen 2022”, der udkom på selve dagen. Jacob Have Nielsen, der er videnskonsulent i Dansk Skoleidræt, fremlagde de vigtigste pointer fra rapporten samt relevante resultater fra undersøgelse "Afgørende faktorer for bevægelse i skolen", der udkom i august 2022.

 

Se slides fra oplægget her

I Slagelse kommune har de skabt ”BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler”. Skolechef i kommunen Dorthe Christiansen, skoleleder på Vemmelev Skole Emil Krapper og konsulent i fritidsafdelingen i kommunen Signe Vig Jensen var sammen på scenen for at fortælle om deres samarbejde, og hvordan de havde grebet opgaven an.

 

Se slides fra oplægget her

Holbæk Kommune er frikommune – hvad betyder det for den politiske ledelse af skoleområdet? Blandt andet det spørgsmål svarede Formand for udvalget for Børn og Skole i Holbæk Kommune, Jarl Falk Sabroe på. Han delte desuden de erfaringer og udfordringer, kommunen har oplevet på området, efter de blev en frikommune.

 

Se slides fra oplægget her

Udover dagens spændende oplæg fik deltagerne også mulighed for at dele deres erfaringer med hinanden. Det med udgangspunkt i en session, der tog sit afsæt i den såkaldte implementeringsskammel. Skamlen står på tre ben – motivation, generel kapacitet og specifik kapacitet – hvis et ben er længere eller kortere end de andre, så tipper skamlen.

 

Se slides fra netværksessionen her

Andy Daly-Smith fra University of Bradford har stået i spidsen for en samskabelsesproces, der involverede interessenter fra hele skolesystemer og som resulterede i forståelsesmodellen Creating Active Schools. Andy delte i sit oplæg sine erfaringer med modellen og med implementeringen af den.

 

Se slides fra oplægget her (enkelte sider indeholder links)

Sidste indslag på dagen stod Forskningschef og skoleekspert Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College for. Han bød bl.a. ind med en række spændende perspektiver på fremtidens skole ud fra de nye hegnspæle. Han fik slutteligt på scenen selskab af Dansk Skoleidræts generalsekretær Bjørn Friis Neerfeldt, og sammen drøftede de betragtninger og overvejelser om de nye forudsætninger for bevægelse i skolen i en talk.

 

Se slides fra oplægget her