Forside/Den røde tråd i idrætsundervisningen

Den røde tråd

Kvalitet i idrætsundervisningen

Rød tråd i idrætsundervisningen

Skab faglig sammenhæng fra 0.-9. klasse

Hvordan sikrer vi faglig progression i idrætsundervisningen lige fra 0. til 0. klasse? Allerede i indskolingen skal der gøres en indsats, så eleverne får en positiv og læringsorienteret tilgang til idræt. Der er en tendens til, at det er ved de højere klassetrin, at idrætslærerne i høj grad samarbejder om bl.a. planlægning af forløb i klassen set i forhold til de lavere klassetrin.

At skabe en rød tråd i idrætsundervisningen hele vejen igennem skoletiden synes ikke lige naturligt for alle idrætslærere. Det kræver en fælles tilgang til faget og et højt prioriteret samarbejde blandt idrætslærerne på de forskellige klassetrin.

Med værktøjerne fra projektet “Den røde tråd”

Den røde tråd sikrer, at..

formålet med idrætsfaget opfyldes
der er overblik, struktur, sammenhæng

Men også samhørighed, ejerskab, retning, progression, kvalitet, alsidighed og læring

skolens idrætslærere arbejder sammen om et fælles mål

og at de ved, hvor de har hinanden.

eleverne oplever sammenhæng i idrætsundervisningen

i hele skoleforløbet

Den Røde Tråd giver jer værktøjer til…

Hvordan skal vi organisere vores idrætsteam?

Hvor ofte mødes vi? Hvem laver dagsorden til møder? Hvordan samarbejder vi? Hvordan videndeler vi?

Hvad skal være vores værdier for idrætsfaget

Værdier for idrætsfaget handler om, hvad der er værdifuldt og ønskværdigt for vores idrætsundervisning. Det er vigtigt at arbejde ud fra et fælles værdisæt, fordi det er med til at skabe den kultur, vi gerne vil have i idrætsundervisningen.

Se også pædagogiske anbefalinger til idrætsundervisningen.

Hvordan og hvornår overleverer på udvalgte elever?

Det vil ofte være fordelagtigt for både elever og de kommende lærere at få en overlevering på udvalgte elever, der på den ene eller anden måde kræver ekstra opmærksomhed. Det gælder også de elever, der har brug for udfordringer på et højere niveau.

Hvordan laver vi inkluderende idrætsundervisning?

Hvordan sikrer vi en inkluderende idrætsundervisning for alle elever?

Som udgangspunkt er det altid godt at inddrage eleven i, hvordan vedkommende kan deltage mest og bedst muligt.

Hvordan evaluerer vi eleverne?

Forslag og eksempler til evalueringsmetoder i den daglige undervisning.

Hvad er vores holdning til bad efter idræt?

Hvordan sikrer vi, at alle elever får en god oplevelse med bad og omklædning? Hvad er vores holdning til bad efter idræt?

Se også Dansk Skoleidræts principper for badning efter idræt.

Hvad er vores forventninger til elevernes idrætstøj?

Hvordan arbejder vi med fagbegreber i undervisningen

Det er vigtigt med en koordineret tilgang til, hvordan idrætsteamet arbejder med teori/fagbegreber, så eleverne oplever en progression i deres viden.

Se også fagbegreber i idrætsfaget.

Hvordan samarbejder vi med forældre?

Hvad kræver det at få succes med den røde tråd?

Tid

Det kræver både tid, vilje og tålmodighed at arbejde anderledes med idrætsfaget, end I har været vant til.

Ressourcer

Det kræver ressourcer til at investere i idrætslærernes kompetencer.

Opbakning

fra ledelsen er altafgørende for at lykkes med at implementere den røde tråd i idrætsundervisningen.

Videndeling

Sørg for videndeling mellem alle idrætslærere på alle trin – også de ikke-uddannede idrætslærere.

Vælg linjefagsuddannede idrætslærere som idrætslærere

Det kan lyde banalt, men hvis dansklæreren underviser i idræt, selvom vedkommende ikke er uddannet til det, så er det muligvis fordi, ledelsen gerne vil skabe trygge læringsrammer. Men det kræver den linjefagsuddannede idrætslærers kompetencer at kunne orkestrere undervisningen for indskolingsbørn og samtidig have viden om, hvad de skal lære på den lange bane og have øje for Fælles Mål. Hvis ledelsen og idrætslærerne først prioriterer udviklingen af en faglig rød tråd, når eleverne starter i udskolingen, så har de måske haft seks års idræt forinden, hvor de ikke rigtig har lært noget, og hvor der er skabt en anden undervisningskultur og helt andre krav, end der kommer i udskolingen. Det kan skabe rigtig svære betingelser for både idrætslærere og elever.

Søgning