Den røde tråd
Kvalitet i idrætsundervisningen
Rød tråd i idrætsundervisningen
Skab faglig sammenhæng fra 0.-9. klasse
Hvordan sikrer vi faglig progression i idrætsundervisningen lige fra 0. til 0. klasse? Allerede i indskolingen skal der gøres en indsats, så eleverne får en positiv og læringsorienteret tilgang til idræt. Der er en tendens til, at det er ved de højere klassetrin, at idrætslærerne i høj grad samarbejder om bl.a. planlægning af forløb i klassen set i forhold til de lavere klassetrin.
At skabe en rød tråd i idrætsundervisningen hele vejen igennem skoletiden synes ikke lige naturligt for alle idrætslærere. Det kræver en fælles tilgang til faget og et højt prioriteret samarbejde blandt idrætslærerne på de forskellige klassetrin.
Med værktøjerne fra projektet “Den røde tråd”
Den røde tråd sikrer, at..
formålet med idrætsfaget opfyldes
der er overblik, struktur, sammenhæng
Men også samhørighed, ejerskab, retning, progression, kvalitet, alsidighed og læring
skolens idrætslærere arbejder sammen om et fælles mål
og at de ved, hvor de har hinanden.
eleverne oplever sammenhæng i idrætsundervisningen
i hele skoleforløbet
Den Røde Tråd giver jer værktøjer til…
Vælg linjefagsuddannede idrætslærere som idrætslærere
Det kan lyde banalt, men hvis dansklæreren underviser i idræt, selvom vedkommende ikke er uddannet til det, så er det muligvis fordi, ledelsen gerne vil skabe trygge læringsrammer. Men det kræver den linjefagsuddannede idrætslærers kompetencer at kunne orkestrere undervisningen for indskolingsbørn og samtidig have viden om, hvad de skal lære på den lange bane og have øje for Fælles Mål. Hvis ledelsen og idrætslærerne først prioriterer udviklingen af en faglig rød tråd, når eleverne starter i udskolingen, så har de måske haft seks års idræt forinden, hvor de ikke rigtig har lært noget, og hvor der er skabt en anden undervisningskultur og helt andre krav, end der kommer i udskolingen. Det kan skabe rigtig svære betingelser for både idrætslærere og elever.
Værktøjer
I Dansk Skoleidræts idrætsteam arbejder vi bl.a. på at understøtte idrætslærernes arbejde med Den Røde Tråd. Vi har bl.a. udviklet to værktøjer, som kan bruges i arbejdet med holdninger og handlinger i idrætsundervisningen.