Forside/Nyheder/Energi, inspiration og gensynsglæde på Idrætslærernes Forum

Nyheder

7. oktober 2022

Energi, inspiration og gensynsglæde på Idrætslærernes Forum

170 idrætslærere fra hele landet skød årets første udgave af Idrætslærernes Forum i gang – og sikke en start. Efter to års corona-aflysninger var konferencen en sand forløsning af spænding og glæde over atter, at kunne mødes med fagfæller fra hele landet til sparring og ny inspiration til både teori og praksis.

voksne laver idræt på halgulvet

– VELKOMMEN TIL IDRÆTSLÆRERNES FORUM 2022!

De sidste ord i sætningen kunne knap høres, fordi velkomsten druknede i en gigantisk klapsalve og jubel. Og heldigvis fik de mange idrætslærere mulighed for at transformere noget af deres begejstring til fysisk udfoldelse i en såkaldt fælles aktiv åbning, der skød dagen i gang. Instruktør Jens Myrup fra Corpusium lagde ud med et par ord om, at nu skulle det handle om glæde, fællesskab og bevægelse. For som han sagde:

– Der sker bare noget, når vi bevæger os i takt til musik med energi og power.

Og det fik han ret i. Det er svært at beskrive med ord, hvad der skete lige der i Hal B i Ringsted Sport Center. Luften var elektrisk af forventningsglæde og energi, der næsten boblede over hos de mange idrætslærere, der tog del i seancen. Det er svært at forestille sig en bedre start på konferencen. Over to dage fik idrætslærerne gennem workshops, oplæg og sparring fyldt motivations- og inspirationstasken op med input, der gør deres forudsætninger for at give god idrætsundervisning endnu bedre.

Inspiration til teori og praksis

Idrætslærerne havde forud for konferencen meldt sig på fire valgfrie workshops, hvoraf to blev afviklet torsdag og to fredag. Udvalget af workshops bød på alt fra teoretiske fokusområder såsom ”Prøven i idræt” og ”Den røde tråd i kropsbasis” til praktisk orienterede workshops som ”DanseFitness”, ”HåndboldMosaIQ”, ”SportsAcro”, ”Skumtennis” og ”Motorisk Funtasi”.

Der var dermed både en masse konkret inspiration til fede og anderledes idrætsaktiviteter, der kan bringes med tilbage på skolerne samt input til den del af faget, der ikke handler om øvelser og fysisk udfoldelse. De små grå fik nok at se til på de teoretiske workshops, der klædte idrætslærerne på til at kunne skabe et endnu bedre fundament for deres undervisning. På workshoppen ”Prøven i idræt”, der blev afviklet af læringskonsulent i Børne- og Undervisningsministeriet, Rikke Klokker, blev regler og retningslinjer for prøven i idræt gennemgået trin for trin.

– Hvis eleverne ikke afleverer en disposition, så kan de ikke gå til prøven. Det er deres ansvar, og det er dit ansvar som underviser. Men det betyder ikke, at eleverne ikke må blive klogere, efter de har afleveret dispositionen, og det er vigtigt at få med. De må gerne rette i den i samarbejde med jer, og så tage en ny udgave med til eksamen til både lærer og censor, sagde hun.

På workshoppen ”Den røde tråd i kropsbasis” satte projektledere fra Dansk Skoleidræt fokus på, hvordan man som idrætsteam kan skabe progression og sammenhæng fra 0.-9. klasse i indholdsområdet kropsbasis.

– I dag skal vi arbejde med indholdsområdet kropsbasis ud fra temaet ”Idræt og identitet”. Og så har vi valgt et undertema til – hvilket vi i øvrigt altid vil anbefale, at man gør. Og da vi dykkede ned i Fælles Mål for at finde ud af, hvad det undertema skulle være, faldt vi over, at man faktisk ikke kun kan arbejde med balance – men også med ubalance. Det synes vi, var en ret sjov indgangsvinkel. Hvor mange af jer har arbejdet med balance i kropsbasis? spurgte projektleder Allan Skoven Pedersen ud i rummet.

Han blev mødt af et hav af hænder, og spurgte derefter:

– Hvor mange af jer har arbejdet med ubalance?

Ingen hænder røg i vejret, til gengæld sad folk med et smil på læben, og nikkede anerkendende af den nye og lidt skæve måde at tilgå temaet på. Workshoppen bestod efter den indledende præsentation af en række forskellige øvelser med ballon, og slutteligt skulle deltagerne i grupper selv udvikle progressioner, der ville passe til deres elevmålgruppe og til den teoretiske ramme. Deltagerne gav udtryk for, at det havde været en god måde at gå til opgaven på.

– Ballonen var faktisk en utrolig velvalgt rekvisit. Den fungerer på alle klassetrin, og den associerer ikke et spil. Du kan ikke være god til ballon, sagde en idrætslærer, og blev suppleret af en anden deltager på workshoppen:

– Og så er ballonen god, fordi den er langsom – alle kan være med.

Glæde over at være tilbage

Da deltagerne havde været første konferencedags faglige program igennem, blev de indkvarteret på Sørup Herregård og kunne tage i pool, svømmehal eller bare slappe af inden aftenens middag og loungehygge. Idrætslærerne Anna Zoé Hermansen og Ida Libak Bisgaard fra Ellebjerg Skole var med på konferencen for anden gang.

– Vi var med sidste gang, og vi kom bare hjem med armene over hovedet. Det er så god en kombination af praksis, teori, sparring og materialer. Det er to dage sprængfyldt med inspiration, og så er det fedt at møde andre idrætslærere og dele erfaringer. Det er virkelig en indsprøjtning, vi kan bruge hele året, sagde Anna Zoé Hermansen, der blev suppleret af sin kollega Ida Libak Bisgaard:

– Det er årets kursus!

Idrætslærernes Forum afvikles desuden i Vejen i slutningen af oktober, hvor cirka 200 idrætslærere er meldt til. Det vil sige at knap 400 idrætslærere i løbet af oktober får styrket deres kompetencer og faglige netværk. Idrætslærernes Forum arrangeres af Dansk Skoleidræt, DGI og DIF. Det overordnede formål med konferencen er at styrke idrætsfagets status og give mulighed for at opbygge et netværk blandt idrætslærerne til gavn og glæde for den enkelte lærer, skole, kommune og faget.

Se billeder fra konferencen her

Relaterede nyheder

Søgning