Udtryk og køn mellemtrin

 

 

Udtryk og køn

 

Klassetrin:

Mellemtrinnet

Tidsramme:

8 uger 

Overskrift:

Kroppens forskelligheder gennem udtryk og grænser

 

Tema:  

Køn

Kompetenceområde:

Alsidig idrætsudøvelse

 

 

Idrætskultur og relationer 

Kompetencemål:

Eleven kan anvende grundlæggende sammensatte bevægelser i idrætspraksis

 

Eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab

 

Fælles mål 

Læringsmål

Eleven kan skabe forskelligartede kropslige udtryk med bevægelse

Eleven har viden om brug af rum, relation og bevægelserne dynamik

 

 

Eleven kan udvise hensyn og tolerance i idrætsaktiviteter der indebærer kropslig kontakt

Eleven har viden om kropslige grænser

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

Tegn på læring:

1.    Jeg kan vise forskellige kropslige udtryk med min krop og fortælle om egne grænser

2.    Jeg kan vise forskellige kropslige udtryk med min krop i samarbejde med andre og begrunde mine egen grænser

3.    Jeg kan vise forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og sætte ord på egne og andres grænser

Forløbsbeskrivelse:

I dette forløb med Udtryk og Køn er der primært fokus på, at eleverne lærer at anvende dansehjulet som udvikling af kropslige udtryk både individuelt eller i grupper. Opvarmningen og udtryksaktiviteterne vil i dette forløb komplementere hinanden – så de enkeltstående elementer og

arbejdsmetoder eleverne præsenteres for i opvarmningen, er direkte overførbare til de efterfølgende undervisningsaktiviteter. 

Temaet omkring køn bliver i dette undervisningsforløb med fokus på, at eleven øger bevidstheden gennem afprøvning og italesættelse af egne og andres kropslige grænser gennem de valgte udtryksaktiviteter.

 

Idrætsteori og idrætsmodeller: Dansehjulet https://vicekosmos.dk/fileadmin/user_upload/KOSMOS/Gamle_filer/fileadmin/user_upload/pjecer1/D ansehjul.pdf Dans og Udtryk 

https://vicekosmos.dk/fileadmin/user_upload/KOSMOS/Gamle_filer/fileadmin/user_upload/pjecer1/D ans_og_udtryk.pdf  

Evaluering:

Forløbet indeholder timeoutspørgsmål, som anvendes som en løbende formativ evalueringsform. Derudover skal eleverne som afslutning i forløbet i grupper fremføre/performe en kortere koreografi, som de har arbejdet med.  

Vi afslutter fælles med timeoutspørgsmål målrettet læringsmålet og Tegn på læring

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uge/lektionsplan Forløbet strækker sig over 8 uger Tid: 2 gange 45 min.                  

Materialer: adgang til musikanlæg              

                 

 

Uge 1

Intro til forløbet 

I dette forløb skal eleverne kort introduceres for ”Dansehjulet” fra starten. Derudover skal eleverne have at vide, at de i dette forløb skal arbejde i forskellige konstellationer (fra alene, par, mindre grupper og til større grupper samt forskellige kønskonstellationer dvs. kønsadskilt, blandede grupper. Eleverne skal have at vide, at de ikke skal lære en bestemt dans alle sammen, men at de netop i dette forløb skal udvikle deres egne kropslige udtryk, som skal sammensættes til forskellige små udtrykssekvenser og bevægelsesmønstre. Dernæst kan man med fordel fortælle eleverne, at der i forløbet ikke kun skal arbejdes ud fra et musikstykke, men at eleverne gennem forløbet vil møde forskellige stykker musik, som hver for sig og til sammen skal være med til at give eleverne inspiration til kropslige udtryk. 

 

Hvad skal vi lære?

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser

 

Undervisningsaktiviteter

Gangopvarmning og relationer (HVEM)

Musik: Klingande - Jubel

Opvarmningen tager afsæt at gå til musik og med afsæt i forskellige instruktioner fra læreren. Eleverne skal gå rundt mellem hinanden og følge følgende:

  • gå rundt og sørg for at der er 5 meter mellem dig og den du tænker på
  • gå rundt og sørg for at du går så langt væk fra den som du tænker på

 

gå rundt og sørg for at der er 1 meter mellem dig og den du tænker på

  • gå rundt og sørg for at der er 1 person mellem dig og den du tænker på
  • gå rundt og sørg for at de er helt tæt på den du tænker på
  • gå rundt og læg hånden på skulderen af den som du tænker på

 

Timeoutspørgsmål med fokus relationer

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser du lige har været i gennem?
  • Hvad sker der i din krop og i de kropslige udtryk, som du afprøver når du arbejder alene, i par, i grupper?
  • Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

Gangsekvens og relationer (HVEM)

Musik: Trentemøller – Vamp og M People – Moving in Up

Eleverne skal nu i gang med at arbejde med en gangsekvens og den bygges i den første uge op omkring fokus på relationer i udtryk.

  • Gå 4 frem h, v, h, v
  • Gå 4 baglæns
  • Lav en drejning - Gå 4 til højre h, v, h, v
  • Lav en drejning - Gå 4 til venstre h, v, h, v

Eleverne skal arbejde med ovenstående gangsekvens og brug gerne god tid på de 4 forskellige faser, sådan at eleverne får disse måder at gå på ind i kroppen: 

  • Alene
  • Par – gå med fokus på dialogisk gang, men uden ord og blot kigge, holde øje med hinandens valg i forhold til gangsekvensen
  • Par – gå med fokus på synkront gang, men uden ord og blot følge hinandens valg i forhold til gangsekvensen
  • Gruppe på 4 pers. skal gå sammen og lave en kort gangsekvens på 16. takter, hvor de arbejder med fokus på ovenstående udtryk blandede grupper
  • Alle grupper skal nu fremvise deres korte gangsekvens på 16 takter men det skal foregå i kanon.

 

Timeoutspørgsmål med fokus relationer

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser, du lige har været i gennem?
  • Hvad sker der i din krop og i de kropslige udtryk, som du afprøver når du arbejder alene, i par, i

grupper?

Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

Forberedelse til næste gang – lektier til krop og hoved

 

 

Uge 2

Opsamling på sidste gang

Tag en kort snak med eleverne omkring sidste gang

 

Hvad skal vi lære?  

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser, rum (hvor), niveauer 

 

Undervisningsaktiviteter

Musik: Camila Cabello - Havana 

 

Gang og rum (HVOR)

Opvarmningen handler primært om, at eleverne får kendskab til de forskellige kropslige udtryk der kan skabes og udvikles ved at gå samtidig med at der arbejdes med niveauer og retninger i rummet.   

Niveauer: 

  • Høje gang-bevægelser
  • Mellem gang-bevægelser
  • Lave gang-bevægelser Retninger:
  • Diagonalt, skrå, zigzag
  • Buet

 

Det vigtigste eleverne skal lære i opvarmningen er, at de skal være meget tydelige i forhold til de kropslige udtryk, det giver at gå på disse forskellige måder. 

 

Timeoutspørgsmål med fokus rum (HVOR)

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser, du lige har været i gennem?

Hvad sker der i din krop og i de kropslige udtryk, som du afprøver, når du arbejder med fokus på niveauer, rum og retning?

  • Hvilke kropslige positioner var særlig udfordrende og hvorfor?
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet i opvarmningen?

 

Gangsekvenser og rum (HVOR)  

Musik: Tentemøller feat. Filur – You and I

Kongens efterfølger i blandede grupper á 5 - 6 pers. 

Kravet til eleverne er, at de skal anvende de forskellige gå-øvelser, som de fik præsenteret i opvarmningen. 

1 runde: Kongens efterfølger gøres på en lige linje rundt i salen.

  1. runde: Kongens efterfølger gøres i en cirkel, og det er gruppen selv der bestemmer, hvor stor cirklen skal være.

 

Gangsekvenser og rum og relationer

Alle elever starter i midten af hallen (placering i centrum), hvorefter eleverne skal skabe en rute ud i rummet.

  1. runde: skal eleverne individuelt bevæge sig ud mod et af de 4 hjørner.
  2. runde: skal eleverne individuelt sprede sig ud i rummet væk fra centrum.

 

Timeoutspørgsmål med fokus rum (HVOR) og relationer (HVEM)

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser, du lige har været i gennem?
  • Hvad sker der i din krop og i de kropslige udtryk, som du afprøver, når du arbejder med fokus på niveauer, rum og retning?
  • Hvilke kropslige positioner var særlig udfordrende og hvorfor?
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet i gangsekvensen?
  • Hvad sker der med de kropslige udtryk, som du afprøver når du arbejder i grupper og alene?
  • Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

Forberedelse til næste gang – lektier til krop og hoved

 

 

 

 

 

Uge 3

Opsamling på sidste gang

Tag en kort snak med eleverne omkring sidste gang

 

Hvad skal vi lære?  

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser, rum (hvor), niveauer, form (hvad)

 

Undervisningsaktiviteter

Musik: Justin Bieber - Friends  

Gang og form (HVAD)

Opvarmningen handler primært om, at eleverne kan beskrive og forklare de forskellige kropslige udtryk, der kan skabes og udvikles ved at gå, samtidig med at der arbejdes med bevægelse og former.      • Strakt

  • Åben
  • Lukket
  • Hop
  • Drejning
  • Sving
  • Moves

 

Det vigtigste eleverne skal lære i opvarmningen, er, at de skal være meget tydelige i forhold til de kropslige udtryk, det giver at gå på disse forskellige måder. 

 

Timeoutspørgsmål med fokus form (HVAD) 

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser, du lige har været i gennem?
  • Hvad sker der i din krop og i de kropslige udtryk, som du afprøver, når du arbejder med fokus på former?
  • Hvilke kropslige positioner var særlig udfordrende og hvorfor?
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk og former, der blev udviklet i gangsekvensen?
  • Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

Gangsekvenser og form (HVAD)  Musik: Martin Jensen – Solo Dance Kønsadskilte grupper á 4 pers. 

 

Som inspiration til denne udviklingsproces skal eleverne starte med at se musikvideoen Solo Dance af Martin Jensen. Kravet til eleverne er, at eleverne skal holde øje med og notere sig, hvilke bevægelser, former og moves, som laves i musikvideoen. Elevgruppen (kønsafskilt) skal nu med inspiration fra musikvideoen udvikle 3 – 5 nye kropslige udtryk, som de kan bruge ind i gangsekvensen. 

 

Timeoutspørgsmål med fokus form (HVAD)

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser, du lige har været i gennem?
  • Hvad sker der i din krop og i de kropslige udtryk, som du afprøver når du arbejder med fokus på bevægelser, former og moves?
  • Hvilke kropslige positioner var særlig udfordrende og hvorfor?
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet i gangsekvensen?
  • Hvad sker der med de kropslige udtryk, som I afprøver i grupper?
  • Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

”Showmåtten”

Makkergruppe på 8 pers. bestående af en drenge- og en pigegruppe 

Opgaven består nu i, at grupperne på skift skal vise hinanden de kropslige udtryk, som de har udviklet. 

Grupperne skal afprøve og øve hinandens kropslige udtryk. 

Som den sidste del af denne uges undervisning skal storgruppen fremvise de udtryk, som de har øvet og det gøres på showmåtten. 

 

Forberedelse til næste gang – lektier til krop og hoved

Eleverne skal se og lytte til Solo Dance igen for at blive endnu mere dus med de mange kropslige udtryk, som er tilstede i musikvideoen.  

 

 

 

 

Uge 4

Opsamling på sidste gang

Inden eleverne skal se Solo Dance igen i fællesskab, skal de gå sammen i storgruppen på 8 pers. og kort drøfte, hvilke bevægelser og former som de er mest fan af i musikvideoen. Derefter sættes musikvideoen på og eleverne skal nu se efter, hvad der bevæges (er det primært arme, ben, krop osv.)

 

Timeoutspørgsmål

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i musikvideoen?
  • Hvilke kropslige udtryk er særligt udfordrende og hvorfor?
  • Hvilke kropslige udtryk ser lette ud og hvorfor?
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der er i musikvideoen?

 

Hvad skal vi lære?  

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser, rum (hvor), niveauer, form (hvad)

 

Undervisningsaktiviteter

Gangsekvenser og form (HVAD) 

Musik: Martin Jensen – Solo Dance

Makkergruppe på 8 pers. bestående af en drenge- og en pigegruppe 

Opgaven består nu i, at grupperne repeterer, hvad de øvede sidst (kønsadskilt). Derefter skal de på skift i hhv. drenge og pigegruppen vise hinanden de kropslige udtryk, som de har udviklet. Grupperne skal afprøve og øve hinandens kropslige udtryk.

Herefter sættes de to grupper sammen til én storgrupperne, hvor deres fælles opgave bliver med følgende krav:

  • I skal udvikle en gangsekvens på 32 takter
  • I skal sikre, at I i jeres gangsekvens arbejder med rum (HVOR)
  • I skal sikre, at I i jeres gangsekvens arbejder med relationer (HVEM)

 

Lærerens opgave er at gå rundt til grupperne og give feedback. Afsættet for feedbacken er Dansehjulet.

Timeoutspørgsmål med fokus på Dansehjulet

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser, I arbejder med i gruppen?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er lette at bruge?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er udfordrende/svære at bruge?
  • Hvad har betydning for de kropslige udtryk, som I arbejder med i gruppen? (køn, grænser, øvet/uøvet)
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet i gangsekvensen?
  • Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

Forberedelse til næste gang – lektier til krop og hoved

Gruppen skal finde tid til at øve gangsekvensen (min. 1 gang) inden næste idrætstime (evt. i et frikvarter, understøttende undervisning eller lektiehjælp)  

 

 

Uge 5

Opsamling fra sidst

Tag en snak med eleverne om, hvordan det er gået med at øve. 

 

Hvad skal vi lære?  

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser, rum (hvor), niveauer, form (hvad), dynamik (hvordan)

 

Undervisningsaktiviteter

Musik: Phlake – Angel Zoo eller MC Ejnar – Jul Det Cool 

 

Gang og dynamik (HVORDAN)

Opvarmningen handler primært om, at eleverne kan beskrive og forklare de forskellige kropslige udtryk, der kan skabes og udvikles ved at gå, samtidig med at der arbejdes med bevægelsernes dynamik.       Hurtig vs. Langsom

Kraftig vs. Svag

Tung vs. Let

Det vigtigste eleverne skal lære i opvarmningen er, at de skal være meget tydelige i forhold til de kropslige udtryk det giver at gå og bevæge sig på disse forskellige måder. 

 

Grupper á 4 personer (gerne kønsintegreret grupper) skal nu finde på et kropsligt udtryk inden for hvert af de tre områder.  

Alle grupper viser herefter på ”Showmåtten”, hvad de har øvet for at inspirere hinanden. Der kan med fordel være flere showmåtter i salen/hallen til denne øvelse, så denne inspirationsrunde ikke tager for lang tid. 

 

Grupperne fra opvarmningen skal nu sættes i gang med den sidste fælles opgave med følgende krav:

  • I skal udvikle en gangsekvens på min. 32 takter og max. 64 takter
  • I skal sikre, at I i jeres gangsekvens arbejder med alle 4 elementer fra Dansehjulet
  • Alle i gruppen skal bidrage med ideer og kropslige udtryk af dem, som man allerede har udviklet, afprøvet og øvet i de foregående uger
  • Musikvalget vælges på klassen ved afstemning mellem: Scarlet Pleasure – Good together eller Calvin Harris – Feels

 

Lærerens opgave er at gå rundt til grupperne og give feedback. Afsættet for feedbacken er Dansehjulet.

 

Timeoutspørgsmål med fokus på Dansehjulet

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser I arbejder med i gruppen?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er lette at bruge?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er udfordrende/svære at bruge?
  • Hvad har betydning for de kropslige udtryk, som I arbejder med i gruppen? (køn, grænser, øvet/uøvet)
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet i gangsekvensen?
  • Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

Forberedelse til næste gang – lektier til krop og hoved

 

Uge 6 

Opsamling fra sidst

Tag en snak med eleverne om, hvordan det er gået med at øve. 

 

Hvad skal vi lære?

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser, rum (hvor), niveauer, form (hvad), dynamik (hvordan)

 

Undervisningsaktiviteter

Vælg 2 – 3 forskellige opvarmningsøvelser fra uge 1 - 5.

Grupperne arbejder med deres fælles opgave med følgende krav:

  • I skal udvikle en gangsekvens på min. 32 takter og max. 64 takter
  • I skal sikre, at I i jeres gangsekvens arbejder med alle 4 elementer fra Dansehjulet
  • Alle i gruppen skal bidrage med ideer og kropslige udtryk af dem, som man allerede har udviklet, afprøvet og øvet i de foregående uger
  • Musikvalget vælges på klassen ved afstemning mellem: Scarlet Pleasure – Good together eller Calvin Harris – Feels

 

Det vigtigste i uge 6 er, at eleverne får tid til at udvikle og øve sig sammen i gruppen. Lærerens opgave er at gå rundt og forstyrre grupperne med spørgsmål og feedback med afsæt i Dansehjulet. 

 

Timeoutspørgsmål med fokus på Dansehjulet

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser I arbejder med i gruppen?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er lette at bruge?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er udfordrende/svære at bruge?
  • Hvad har betydning for de kropslige udtryk, som I arbejder med i gruppen? (køn, grænser, øvet/uøvet)
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet i gangsekvensen?
  • Bryder nogle af gangsekvenserne dine personlige grænser?

 

Forberedelse til næste gang – lektier til krop og hoved

Uge 7 

Opsamling fra sidst

Tag en snak med eleverne om, hvordan det er gået med at øve. Er der noget, som er relevant at tage op i plenum, som andre også kan få noget ud af?

 

Hvad skal vi lære?

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser, rum (hvor), niveauer, form (hvad), dynamik (hvordan)

 

Undervisningsaktiviteter

Eleverne fortsætter, hvor de slap i sidste uge med:

Vælg 2 – 3 forskellige opvarmningsøvelser fra uge 1 - 5.

Grupperne arbejder med deres fælles opgave med følgende krav:

  • I skal udvikle en gangsekvens på min. 32 takter og max. 64 takter
  • I skal sikre, at I i jeres gangsekvens arbejder med alle 4 elementer fra Dansehjulet
  • Alle i gruppen skal bidrage med ideer og kropslige udtryk af dem, som man allerede har udviklet, afprøvet og øvet i de foregående uger
  • Musikvalget vælges på klassen ved afstemning mellem: Scarlet Pleasure – Good together eller Calvin Harris – Feels

 

Det vigtigste i uge 7 er, at eleverne nu arbejder med at finjustere deres gangsekvens. Hver gruppe får til opgave at fremvise deres gangsekvens for læreren, som kan komme med de sidste spørgsmål og justeringer i forhold til, om gruppen har levet op til at have elementer med fra de 4 områder. 

 

Timeoutspørgsmål med fokus på Dansehjulet

  • Hvilke kropslige udtryk kommer frem i de øvelser I arbejder med i gruppen?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er lette at bruge?
  • Hvilke elementer fra Dansehjulet er udfordrende/svære at bruge?
  • Hvad har betydning for de kropslige udtryk, som I arbejder med i gruppen? (køn, grænser, øvet/uøvet)
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet i gangsekvensen?

 

Forberedelse til næste gang – lektier til krop og hoved

 

Uge 8

Opsamling fra sidst

Eleverne gøres klar på, at de skal fremvise deres udtryk og bevægelsessekvenser for hinanden, men i et styret kaos, så det ikke bliver en serie, de skal vise

 

Hvad skal vi lære?

Jeg kan udvikle forskellige kropslige udtryk i samarbejde med andre og forklare egne og andres kropslige grænser

 

Fagord

Kropssprog, kropslige udtryk, Dansehjul, relationer (hvem), grænser, rum (hvor), niveauer, form (hvad), dynamik (hvordan), finjustere

 

Undervisningsaktiviteter

Fremvisning på ”Showgulvet” - grupperne imellem

Målet med denne øvelse er, at eleverne får vist deres udtryk og bevægelsessekvens for de andre, men ikke oplever det som en traditionel fremvisning, hvor de føler sig udstillet, da der er flere på gulvet af gangen. Det er også målet, at eleverne oplever et flow grupperne imellem.

 

I denne øvelse skal nogle af grupperne (ca. halvdelen), finde deres ”spot” på Showgulvet, hvor de skal viser deres kropslige udtryk/bevægelser, som de har øvet – det samme gør ALLE de andre grupper på

Showgulvet. De resterende grupper bliver placeret rundt om gulvet, og er klar på at blive ”skiftet ind”, når læreren peger på dem. Her skal de bytte plads med en anden gruppe, som er på Showgulvet.  Meningen med øvelsen er, at eleverne skal opleve et fælles flow i øvelsen, hvor de både viser, hvad de har øvet og dygtiggjort sig i, samtidig med at de skal se de andre grupper.

Når man bliver peget på, skal man stoppe uanset om man er ”færdig med sine takter eller ej”, og gruppen der kommer på gulvet starter fra start. Sådan bliver man ved, indtil læreren vurderer, at det er nok og eleverne oplever flowet og fortroligheden i at stå på ”Showgulvet”

 

Fremvisning på ”Showgulvet” - grupperne imellem – diagonalt og i et styret flow Målet med denne øvelse er den samme som ovenstående; at eleverne får vist deres udtryk og bevægelsessekvens for de andre, men ikke oplever det som en traditionel fremvisning, hvor de føler sig udstillet, da der er flere på gulvet af gangen. Det er også målet, at eleverne oplever et flow grupperne imellem.

 

I denne øvelse får grupperne et hjørne, hvorfra de skal starte fra. Øvelsen går ud på, at læreren sætter grupperne i gang ved at pege på dem (det er en fordel, hvis læreren lige har gjort sig overvejelser over rækkefølgen inde i sit hoved). Grupperne skal lave nøjagtig det samme som før, men bevæge sig diagonalt over i modsatte hjørne. Det kan godt være, at det kræver lidt justeringer, men det må tiden vise.

Når gruppen NÆSTEN er over i hjørnet, sættes den næste gruppe afsted og sådan fortsætter det, indtil alle har bevæget sig diagonalt over i modsatte hjørne.

 

Fælles afrunding på ugerne genne timeoutspørgsmål:

  • Hvilke kropslige udtryk kom frem i de øvelser I arbejdede med i gruppen?
  • Hvordan oplevede du ligheder og forskelle i forhold til, om det var drenge eller piger i de kropslige udtryk?
  • Hvilke fordele og udfordringer var der i, at I skulle arbejde kønsadskilt og i blandede grupper?
  • Hvilken betydning har musikken for de kropslige udtryk, der blev udviklet?
  • Hvordan oplevede du dine egne grænser blev udfordret?
  • Hvordan oplevede du, at dine kammeraters grænser var udfordret?