Formålet med kurset er at klæde det pædagogiske personale på til at arbejde systematisk med at styrke børnenes grovmotoriske færdigheder og hjælpe dem til at indgå i en skoledag med bevægelse.
Kurset indeholder en kort teoretisk introduktion til sanser og motorik med efterfølgende afprøvning af lege og øvelser i praksis. Der præsenteres simple didaktiske værktøjer, som det pædagogiske personale kan anvende til strukturerede motoriske aktiviteter for ALLE børn – uanset børnenes forudsætninger og udfordringer.
Deltagerne får mulighed for at afprøve og reflektere over eksemplariske øvelser og sætter det i relation til egen praksis.
Kurset tager udgangspunkt i Mini-motorik materialet, som er et let anvendeligt materiale, der med minimal forberedelsestid sikrer kvalitet og progression i de motoriske aktiviteter, som igangsættes af det pædagogiske personale. Mini-motorik aktiviteterne kan laves af en, to eller eller flere elever sammen, og det kan derfor også anvendes til at se børnene i forskellige relationer med henblik på klassedannelse.
Mini-motorik har en legende tilgang, så alle børn får en oplevelse af succes ud fra det enkelte barns motoriske niveau.
Bemærk: Kurset er et praktisk kursus, og der anbefales tøj og sko til fysisk aktivitet.
Læs mere om Mini-motorik her.