Formålet med kurset er at klæde det pædagogiske personale på til at arbejde
systematisk med at styrke børnenes motoriske færdigheder og hjælpe dem til at
indgå i en skoledag med bevægelse.
Kurset indeholder en kort teoretisk introduktion til sanser, motorik og koordinations betydning for læring.
Efterfølgende er der afprøvning af lege og øvelser i praksis. Der præsenteres aktiviteter med mulighed for fuld lærerstyring samt lege og øvelser, der lægger op til elevernes evne til selvregulering- og styring. Derudover præsenteres simple didaktiske værktøjer, som kan anvendes til strukturerede motoriske aktiviteter for ALLE børn – uanset børnenes forudsætninger og udfordringer. Deltagerne på kurset får mulighed for at afprøve og reflektere over eksemplariske øvelser samt sætte det i relation til egen praksis.
Til de yngste elever tager kurset udgangspunkt i materialerne Mini-motorik og Skolesport MOTORIK. Materialer er udviklet til før-skole-tilbud, indskoling samt mellemtrin. Materialerne er let anvendelige med minimum af forberedelse.
Til de ældste elever tager kurset udgangspunkt i materialet Fun Skills, der er udviklet til eleverne fra 5.-9. klasse. Principperne i Fun Skills er krydsbevægelser, koordination, kognitive opgaver, uensartede bevægelser, rytme, progression, udfordring og aktivitetsudvikling.
Bemærk: Kurset er et praktisk kursus, og der anbefales tøj og sko til fysisk aktivitet.