Formands- og hb-valg dansk skoleidræt 2025
Præsentation af kandidater
Her kan du se, hvem der foreløbig har meldt sit kandidatur – og blive klogere på, hvad de hver især vil arbejde for i Dansk Skoleidræt.
Kandidaterne er oplistet alfabetisk for henholdsvis formands- og HB-valg. Husk, at det er muligt at stille op helt frem til repræsentantskabsmødet den 25. april.
Er du interesseret, kan du læse mere og melde dit kandidatur her.
Hans Martin Damm
Formands- og HB-kandidat
Som mangeårig formand for Dansk Skoleidræt Kreds Trekanten har jeg opnået en dyb forståelse for de udfordringer og muligheder, som skoler og kredse står overfor. Jeg har været tæt på den lokale virkelighed og vil bringe mit syn ind i diskussionerne på landsplan. Min uafhængighed af hovedbestyrelsen betyder, at jeg har en anden åbning for en inkluderende dialog mellem HB, kredse og delegerede.
Mine visioner for Dansk Skoleidræt:
- Styrket samarbejde og dialog mellem HB, kredse og delegerede
Jeg vil arbejde for en mere transparent og inkluderende proces, hvor dialog, medansvar og respekt mellem hovedbestyrelsen og de delegerede prioriteres. Vi skal sikre, at alle stemmer bliver hørt, særligt i økonomiske spørgsmål, hvor sidste repræsentantskabsmøde viste, at en klarere kommunikation er nødvendig. - Bæredygtighed som fundament
Økonomisk bæredygtighed: Jeg vil arbejde for en ansvarlig økonomi, der sikrer, at ressourcer fordeles til gavn for skolebørns bevægelse.
Social bæredygtighed: Det er afgørende at skabe lige adgang til aktiviteter, uanset skolens geografiske eller økonomiske forhold. Ingen skole eller elev må stå udenfor. - Sætte Dansk Skoleidræts rolle for folkesundheden mere i spil, når samarbejde med økonomiske partnere søges
- Lighed og inklusion i Dansk Skoleidræt
Jeg vil arbejde for, at aktiviteter og konkurrencer som DM bliver mere inkluderende. Det indebærer fjernelse af snævre kønsdefinitioner, der opdeler børn og unge i kategorier, hvis dette kan undgås. Fokus på deltagelse fremfor eksklusion – idræt skal være en platform for fællesskab, ikke opdeling. Evaluering af Medlem+ forsøget. De bedste elementer udbredes til alle skoler/kredse, hvis økonomien kan findes. - Aktiviteter for alle
Dansk Skoleidræt skal skabe aktiviteter, som inkluderer både de børn, der elsker konkurrence, og dem, der søger motion og leg for trivsel og fællesskab. Vi skal styrke sammenhæng og fællesansvar mellem landsorganisationen og kredse, så vi udnytter hinandens ressourcer bedst muligt.
Mine mål som formand:
- Sikre en klar og åben dialog mellem hovedbestyrelsen og organisationens medlemmer.
- Implementere principper for økonomisk og social bæredygtighed i alle projekter og beslutninger.
- Skabe rammer, hvor alle børn – uanset baggrund, køn eller niveau – kan deltage i og opleve glæden ved idræt.
Jeg står for gennemsigtighed, respekt, ansvar, inklusion og bæredygtighed. Sammen kan vi skabe et Dansk Skoleidræt, der favner alle og leverer løsninger for fremtiden.
Malene Tønder
Formands- og HB-kandidat
Mit navn er Malene Tønder, og jeg arbejder som folkeskolelærer med over 10 års erfaring. Derudover er jeg cand.scient. i idræt og sundhed, som har givet mig indsigt i arbejdet med bevægelse, læring og trivsel.
De sidste seks år har Dansk Skoleidræt været en central del af mit arbejdsliv og min personlige udvikling. Organisationen ligger mig meget nær, og det er blevet en hjertesag for mig at arbejde for at fremme idræt og bevægelse i skolen.
Min vision er et samlet Dansk Skoleidræt, der gror ud af praksis og er kendt som en handlekraftig og inkluderende organisation, der fremmer idræt i skolen og styrker elevernes trivsel gennem bevægelse. Jeg har gennem min karriere arbejdet målrettet med at fremme idrættens betydning i skolen. Via mit arbejde i hovedbestyrelsen, senest som næstformand, har jeg været en del af strategiske beslutninger og arbejdet for at styrke hele organisationen. Min tilknytning til faggruppen for idræt under Børne- og Undervisningsministeriet og mit arbejde med fagfornyelsen har givet mig indsigt i politiske processer og samarbejde med eksterne aktører. Jeg har erfaring med at sikre, at idrætsfaget udvikler sig og bevarer sin plads i folkeskolen.
Min kombination af praktisk erfaring, politisk indsigt og akademisk viden gør mig i stand til at bidrage til Dansk Skoleidræt på flere niveauer. Gennem mit arbejde med Dansk Skoleidræt har jeg set, hvordan organisationens aktiviteter gør en forskel for elevernes trivsel og læring. Det har styrket min overbevisning om, at vores fælles indsats er afgørende for en skoledag, hvor alle elever kan være aktive og lære gennem kroppen.
Mine mærkesager er:
- Styrkelse af kredsene
Kredse er fundamentet for Dansk Skoleidræt. Jeg vil sikre målrettet støtte til kredsene, fx gennem rekruttering af nye medlemmer. - Idræt som læringsfag
Idrætsfaget skal forblive et centralt læringsfag i folkeskolen. Jeg vil kæmpe for nødvendige ressourcer og politisk prioritering af faget. - Økonomisk bæredygtighed
Jeg vil udvikle strategier, der sikrer økonomisk støtte til både hovedorganisation og kredsene. - Samarbejde og gennemsigtighed
Jeg vil styrke åbenhed og dialog mellem kredse og hovedorganisation, så vi arbejder mod fælles mål.
Jeg stiller op til formandskabet, fordi jeg brænder for idræt og bevægelse som en vigtig del af børns hverdag og trivsel. Dansk Skoleidræt er for mig mere end en organisation – det er en hjertesag. Med min erfaring som lærer og næstformand har jeg den faglige og organisatoriske viden til at styrke organisationen lokalt og nationalt. Jeg håber på din støtte og din stemme, så vi sammen kan sikre en stærk fremtid for Dansk Skoleidræt.
Morten Jørgensen
Formandskandidat
Jeg stiller op til formandsposten med et klart mål: at styrke og udvikle vores organisation til gavn for både vores medlemmer og for skoleidrætten som helhed.
Jeg står for en kultur præget af menneskelighed og ordentlighed, og jeg vil arbejde for en stærk, inkluderende og bæredygtig organisation i hele landet. Vores arbejde er afgørende for at fremme faglighed, fællesskab, trivsel og sundhed gennem idræt og bevægelse i skolen.
Jeg tror, vi kan nå endnu længere ved at arbejde sammen, med respekt for hinanden og vores fælles mål. Det kræver, at vi handler analytisk og strategisk, men aldrig mister fokus på de, vi arbejder for: børnene og de engagerede voksne, der dagligt gør en forskel.
Derfor har jeg fire “kæpheste”:
- Menneskelighed og ordentlighed i mødet mellem mennesker
Jeg tror på, at en respektfuld kultur er fundamentet for et stærkt fællesskab. Jeg vil arbejde for, at vi internt og udadtil lever op til de værdier, der efter min mening også definerer Dansk Skoleidræt: ordentlighed, respekt og medmenneskelighed. - Involverende processer
Jeg vil sikre, at kredsformandsskabet bliver et forum for inddragelse og samarbejde. Vi skal styrke organisationen ved at have inkluderende beslutningsprocesser, hvor vi sammen kan fastholde og udvikle skoleidrætten lokalt og nationalt. - Bæredygtig økonomi
En økonom i balance er afgørende for Dansk Skoleidræts fremtid. Jeg vil sikre en økonomisk ansvarlighed, der både tager hensyn til organisationens behov og de økonomiske udfordringer, vi står i, hvor vi støtter både landsorganisation og kredse. - Styrkelse af det kommunale, politiske og strategiske udsyn
Jeg vil fortsætte vores indflydelse og synlighed i de kommunale og politiske arenaer. Vi skal sikre, at skoleidrætten får den opmærksomhed og de ressourcer, den fortjener, og sammen skabe en stærk fremtid for både skoleidrætten og idrætsfaget.
Jeg vil arbejde for, at Dansk Skoleidræt er en organisation, der både er stærk i sin struktur og i sit fællesskab. Med jeres støtte kan vi skabe en fremtid, hvor skoleidrætten spiller en stor rolle i børn og unges liv.
Om mig:
Morten Jørgensen, 46 år, Rønne.
Jeg har to børn på 15 og 16 år. Min kæreste har to børn på 7 og 11 år.
Jeg har været træner og leder i idrætsforeninger og i DBU Bornholm.
Nu er jeg engageret i Dansk Skoleidræt Bornholm siden 2005 og formand siden 2018. Jeg er en del af Idrættens Videns- og Kompetenceråd på Bornholm. Jeg har været i Dansk Skoleidræts HB og TU siden 2022.
Jeg er uddannet idrætslærer. Til daglig er jeg faglig koordinator på Åvangsskolen, hvor jeg løser koordinerende, vejledende og administrative opgaver og har det daglige ansvar i SFO’en.
Se også min korte præsentationsvideo her: kortlink.dk/skoletube/2rmgy
Camilla Daugaard
HB-kandidat
Jeg har siden 2003 arbejdet inden for idræt og bevægelse, men også som en passioneret fortaler for Dansk Skoleidræts mission om at fremme alle børns læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag.
I de 13 år, hvor jeg arbejdede som lærer, har jeg set, hvilken positiv virkning idræt kan have på børns læring og trivsel. Dette arbejde blev yderligere udvidet gennem mit job i Børne- og Undervisningsministeriet, hvor jeg havde fokus på at fremme bevægelse i undervisningen og klæde lærerne på til prøven i idræt.
I mit virke i KOSMOS UC Syd havde jeg ansvaret for at lave bevægelsescertificeringer af skoler og give et kompetenceløft til idrætslærere – et område jeg stadig brænder for.
Fra 2018 har jeg arbejdet som afdelingsleder i en indskoling i Horsens. Her har jeg fået mulighed for at se Dansk Skoleidræts mission blive realiseret i praksis på dagligt plan – noget der betydeligt styrker min tro på organisationens potentiale.
Jeg tror på kredsenes rolle i dette arbejde – det er herfra vores sammenhængskraft udspringer. Sammen med landsorganisationens aktivitetstilbud kan vi nå vores mål om, at give alle børn den mulighed. Det betyder også, at jeg vil arbejde mod en bæredygtig økonomi, hvor der kommer mere ro på. Hvordan det kan lade sig gøre, vil blive i et samarbejde med ledelsen i landsorganisationen og ikke mindst kredsene.
Det er for mig vigtigt, at vi alle arbejder mod samme mål, så vi fortsat er med på det politiske niveau, hvor de store beslutninger tages, at vi stadig har mulighed for at være der, hvor det sker, så vi kan være med til at kvalificere det, vi ønsker vores børn skal opnå gennem bevægelse og idræt. Det er bestemt ikke lige meget, om vi er med i de beslutninger.
Som medlem af HB fra 2013-2016 og senest fra 2020 til nu, samt medlem af Dansk Skoleidræt Kreds Trekanten 2007-2016 og 2020 – nu, bruger jeg min passion for organisationens arbejde i flere sammenhænge. Den erfaring vil jeg bruge til at styrke sammenhængskraften mellem kredse og landsorganisationen – noget der er afgørende for vores evne til effektivt at opnå visionerne fremadrettet. Det samme er skoleledernes rolle; vi mangler ofte skoleledelsernes anerkendelse af vigtigheden af idrætsundervisningens bidrag til både læring og trivsel – et område de skal have mere opmærksomhed rettet mod efter prøven er fjernet. Det er op til skoleledelserne nu – at sikre kvaliteten af idræt og bevægelse er et ansvar, de skal tage alvorligt og seriøst.
Mine prioriteter er:
- Sammenhængskraft mellem kredsene og Landsorganisationen – vi står stærkt.
- Økonomisk bæredygtighed, der sikrer mere ro, men hvor der forsat er fokus på udvikling og det politiske arbejde.
- Skoleledelserne ansvar for at kvalificere idrætsundervisning og bevægelse.
Claus Drachmann Kaasby-Wang
HB-kandidat
Skoleidrætten som inspiration til livslang bevægelse.
Jeg har en stor passion for at styrke børn og unges trivsel gennem bevægelse og læring, og jeg har i mange år været engageret i initiativer, der fremmer idrættens rolle i skolens hverdag.
Baggrund og erfaring:
Som forhenværende idrætslærer, skoleleder og skolechef har jeg arbejdet målrettet på at integrere bevægelse i både undervisning og skolehverdagen siden 2003. Siden 2020 har arbejdet med at manifestere bevægelse i skolen gennem min rolle som politisk chef i Danske Skoleelever.
Vision, mærkesager og mål:
Jeg ønsker at bidrage til Dansk Skoleidræts arbejde med at gøre idræt og bevægelse til en naturlig og motiverende del af skolens kultur.
Jeg vil særligt arbejde for:
- At alle elever, uanset baggrund, får lige adgang til inspirerende idræts- og bevægelsesaktiviteter i skolen.
- At skabe stærkere strategisk aftryk på den nationale idræts- og bevægelsesdagsorden.
- At understøtte hovedbestyrelsens realpolitiske indflydelse.
Min tilgang er forankret i en viden om og tro på, at idræt i skolen ikke kun styrker fysikken, men også fremmer fællesskab, trivsel og faglig udvikling blandt eleverne. Jeg brænder for en skole, hvor bevægelse er en naturlig del af hverdagen – både i fagene og i skolens generelle kultur.
Med min erfaring og mit daglige virke tæt på den nationale politiske scene mener jeg at kunne gøre en forskel i Dansk Skoleidræts hovedbestyrelse. Jeg ser frem til yderligere at motivere mit kandidatur ved en senere lejlighed.
Se evt. glimt af mit daglige virke: https://www.linkedin.com/in/clausdrachmann/
Lina Johansen
HB-kandidat
Jeg hedder Lina Johansen, jeg er 51 år, og jeg er vild med idræt og bevægelse! Særligt i skolen.
Nogle kender mig måske fra Dansk Skoleidræt Kreds Gl. Roskilde Amt, hvor jeg stod for kurser og stævner for nogle år siden. Min erfaring spænder bredt som idrætslærer, kommunekonsulent og som projektleder i DIF, hvor jeg blandt andet stod i spidsen for et nationalt projekt i tæt samspil med Dansk Skoleidræt.
De sidste fire år har jeg arbejdet som projektleder for Bevæg dig for Livet. Jeg har blandt andet udviklet et årligt kursus for idrætslærere, sat frivillighed og Åben Skole på skoleskemaet, og jeg arbejder på at få idræt og bevægelse på dagsordenen til et fælles skolebestyrelsesmøde i 2025.
Med den nye skoleaftale får skolebestyrelserne flere frihedsgrader og et beslutningsmandat. Aftalen giver blandt andet mulighed for flere valgfag som Junioridrætslederuddannelsen. Det er vigtigt at arbejde for, at endnu flere skoler vælger Junioridrætslederuddannelsen eller lignende valgfag til. Samtidig skal der arbejdes for bedre rammer og mere tid til idræts- og bevægelseslærere og vejledere.
Skolebestyrelserne kan (men skal ikke) udvikle en bevægelsesstrategi. Jeg vil opfordre til, at der fortsat arbejdes på en stærk kommunikationsstrategi for at oplyse om vigtigheden af en lokal bevægelsesstrategi. Gerne i tæt parløb med Danske Skoleelever, lokale elevråd, Skole og Forældre, Skolelederforeningen m.fl. Jeg ser desuden et stort potentiale i at benytte vores egne lokale kredsmedlemmers stemme til at hjælpe med denne opgave. Jeg vil derfor se frem til at høre deres bud på en styrket idræt- og bevægelsesdagsorden lokalt.
Forskning viser, at skoleidræt har afgørende betydning for, hvor aktiv man er resten af livet. Se mere her. Med en stigende polarisering i sundhed og pres på sundhedsvæsenet bliver denne dagsorden vigtigere end nogensinde før. En artikel fra Idrætsplatformen belyser problemet nærmere: Se artiklen her. Det understreger behovet for, at der sættes ind med tidlige forebyggende indsatser. Jeg har skrevet et bud til skolerne, som I kan læse i Idrætsmonitor her.
Dansk Skoleidræt er og skal forblive en vigtig driver på området. Hvis I vælger mig til hovedbestyrelsen og eventuelt forretningsudvalget, vil jeg kæmpe for organisationens position og indflydelse lokalt, kommunalt og nationalt. Jeg vil bruge mine mange års erfaring fra skole, idrætsorganisationer og kommuner til at arbejde for at flere elever opnår glæde ved idræt bevægelse i skolen. For det skal være sjovt at gå i skole. Sjovt at bevæge sig. Sjovt at dyrke idræt!
Mikkel Neumann Bøyesen
HB-kandidat
Jeg er formand i Dansk Skoleidræt Kreds Københavns Omegn og har været en del af Dansk Skoleidræt siden 2004, hvor jeg snart har bestridt alle tænkelige poster i kredsen, samt været en del af hovedbestyrelsen i en længere årrække. Jeg sidder pt. i organisationens Kreds- og Kommuneudvalg.
Med en baggrund som idrætslærer sidder jeg til daglig som udviklingschef i Dansk Automobil Sports Union (DASU) i Idrættens Hus. Jeg har via mit professionelle job en tæt kontakt med DIF og mange af de forbund, der har til huse i Brøndby. Som udviklingschef er jeg inde over mange projekter og har samarbejder med fonde, virksomheder, uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og frivillige i DASUs klubber.
Jeg er forfatter til en håndfuld undervisningsmaterialer og bruger ofte min idrætsfaglige baggrund som lærer i de projekter, jeg er en del af. Jeg anskuer mig selv som en kreativ person, som ofte kan se løsninger frem for forhindringer.
Jeg mener, at mine kompetencer og mangeårige kendskab til Dansk Skoleidræt kan være til gavn for organisationen og den udvikling, den er i gang med.