Forside/Nyheder/Når ballet bliver til idrætsundervisning

IdrætsfagetNyheder

19. december 2023

Når ballet bliver til idrætsundervisning

Idrætsfagets indholdsområde ”Dans og udtryk” falder ikke lige let for alle idrætslærere. Balletundervisning er en anderledes måde at tilgå området, som vinder stadig mere popularitet. For nylig var Det Kongelige Teater på besøg i Esbjerg for at lære en række vestjyske idrætslærere at tage balletten ind i timerne.

voksne laver ballet i gymnastiksalen

Gang på tåspidserne. Piruetter ballerina-style. Yndefulde armsving. Løft op i stræk. Klar til 1. position.

Det er ikke en hvilken som helst kursussession, en stribe vestjyske lærere er til på en halvvåd dag på Rørkjær Skole i Esbjerg. Dansk Skoleidræts Kreds Sydvestjylland har inviteret intet mindre end Det Kongelige Teater på besøg, og for en dag omdanner de skolens gamle drengesal til en lightudgave af den udødelige klassiker ”Nøddeknækkeren”.

Med Tjajkovskijs klassiske toner som lydtapet skal deltagerne øve scener fra forestillingen. Der er ikke tale om koreografi til en dramatime, men derimod aktiviteter rettet mod idrætstimerne på mellemtrinnet. Ballet er nemlig oplagt at bringe i spil i indholdsområdet ”dans og udtryk”, og derfor har Dansk Skoleidræts lokale kreds – i lighed med andre af slagsen – inviteret lærere fra medlemsskoler ind til en oplevelse, de sent vil glemme.

Jo mere, man er for meget, jo bedre
Instruktørerne My Marie Nilsson og Laura Navndrup Black guider og forklarer, så flokken af idrætslærere kan føle sig trygge i at tage ”Ballet på skoleskemaet” med hjem til egen skole. Det handler om bevægelse i takt til musik og at øve kontrollen med egen krop, når koreografien fra Nøddeknækkeren skal ind under huden. Og det i en afart, hvor der lægges op til, at eleverne selv kommer til at ”freestyle” sig frem til nogle af bevægelserne i koreografien – i kombination med det undervisningsmateriale som Det Kongelige Teater har udviklet. Det samlede stykke kan så bruges i eksempelvis en forestilling for elevernes forældre.

– Jo mere, man er for meget, jo bedre. Lev jer 100 % ind i det, lyder en af fordringerne fra Laura Navndrup Black til flokken af lærere, alt imens der øves den svære kunst at svæve i luften.

Og det kan da også synes som lidt af en overvindelse at skulle bevæge sig ud i yndefulde positurer. Bevægelserne ser lette og elegante ud i hænderne på instruktørerne. Men det kræver sin lærer – og fysik.

– Balletdansere er nogle af de stærkeste mennesker. De skal både kunne holde sig selv og andre. Der er rigtig meget core-træning i ballet, fortæller Linn Bahn Christoffersen fra Det Kongelige Teater.

Det Kongelige Teater oplever, at hver gang de udbyder kurser, bliver de booket meget hurtig. Hvert skoleår er der kurser i København og ude landet i samarbejde med Dansk Skoleidræt.

– Generelt oplever vi, at eleverne ”overgiver” sig ret hurtigt og glemmer deres blufærdighed, og at de tager vildt positivt imod det. Det er ikke kun balletdansere, der må danse ballet. Det må alle, og når først man kommer i gang, så kører det. Der er ingen tvivl om, at lærerens rolle er vigtig. At eleverne kan se, at læreren ”er på”, er meget vigtigere end at teknikken sidder i skabet, fortæller Linn Bahn Christoffersen.

Nemt at få ind i idrætstimerne

Blandt lyserøde tylskørt, store smil og en tydelig koncentration er glæden over den nye lærdom i hvert fald tydelig på lærerkurset i Esbjerg, så her kan man ikke andet end at konstatere, at lærerne er meget på, så der bliver helt sikkert nogle idrætstimer at glæde sig til for deres elever i den kommende tid.

Lena Moeskjær fra Fanø Skole er en af de mange idrætslærere, der nærmest lyser op i rummet.

– Det er simpelthen så sjovt at være med til. Nu er jeg gammel gymnast, så den koordination, der er i balletten, ligger egentlig fint til mig. Men der er da ingen tvivl om, at når jeg tager det ind i 7. klasse, vil der være nogle elever, som vil være lidt skeptiske, så der skal jeg gøre mig mine tanker om implementeringen. Nu har vi heldigvis arbejdet med både folkedans og zumba, så det er ikke helt fjernt at have dans, siger Lena Moeskjær, der ser flere fordele i balletten.

– Man rører jo ikke hinanden så meget, og det er helt klart en fordel blandt blufærdige elever i 7. klasse. Og så bliver det min opgave at synliggøre og gå forrest i, at man skal turde se lidt fjollet ud og skabe et trygt rum for at give slip, siger Lena Moeskjær.

Hun påtænker et balletforløb over fem uger for sin klasse, men ser også andre variationsmuligheder.
– På sådan et kursus som det her, bliver det ret tydeligt, at det er nemt at komme i gang med ballet. Der er mange måder at gøre det på – det kan også være, man tager to undervisningsgange ud for at arbejde med nogle af øvelserne. Det kan være med til at bringe noget variation ind i idrætsfaget, siger hun.

Magnus Top, idrætslærer på Bryndum Skole i Esbjerg, er også begejstret over kurset.

– Det er fantastisk. Dans og udtryk kan være et indholdsområde, der er svært at sælge til klassens boldspilsdrenge. Jeg glæder mig til at prøve ballet af i min 4. klasse. Jeg kan godt lide, at der er nogle følelser og en historie, man fortæller med kroppen. På den måde vil det give større mening for nogle elever, og gøre bevægelserne nemmere at huske, siger han.

– Jeg kommer til at lave et balletforløb, hvor vi øver grundtrinnene i små grupper. Hvor alle kan være med. Jeg er ikke særlig stærk i ”dans og udtryk” – det her er noget andet end at sætte en Just Dance-video på. Men jeg har fået en masse inspiration med mig, og så udvikler jeg noget til mine timer herfra. Jeg kan sammenligne lidt med vores forløb om akrobatik – jeg skal få den indre akrobat eller balletdanser frem i eleverne, siger Magnus Top med et smil.

Ballet på skoleskemaet

Kurset i Esbjerg var en Dansk Skoleidræt kredsudgave af ”Ballet på skoleskemaet”, som lærere normalt tager på éndagskursus i hos Det Kongelige Teater i København. Her lærer de om kunstarten ballet og at danse på en scene eller en sal på skolen. Materialet er bygget op til at løbe over fire dobbeltlektioner:

  • Mærk dansen – oplevelse, forforståelse, opvarmning
  • Dans klassisk ballet – viden om ballet, lær ballettrin, introduktion til Nøddeknækkeren
  • Skab selv scener – ideudvikling, brug af viden, koreografi
  • Dans Nøddeknækkeren – sceneforståelse, formidling, præsentation

Materialet, der ligger på forstå.dk, rummer lærervejledninger, fælles faglige mål, opvarmningsøvelser, lydfiler med musik, film med dansene og inspiration til elevernes egen trinskabelse.  Hele forløbet og forestillingen kan afvikles fra det digitale materiale og kræver ingen forkundskaber.

Lærere og elever kan også lave deres egen forestilling uden kursusdeltagelse, men alene ved at bruge det digitale undervisningsmateriale, Dans ballet.

Relaterede nyheder

Søgning