Nyheder
30. oktober 2023
Når skolestart bliver en leg
Projektet ”Den Gode Skolestart” giver børnehavebørn en tryg start i skole, fordi de leger sig til gode relationer med skolebørn.
Fire børn går på rad og række. Med lukkede øjne. Den forreste styrer de tre andre, som har hænderne på skuldrene af kammeraten foran. Turen foregår på en græsplæne, men hen over ujævnheder og små forhøjninger. Det er et spørgsmål om tillid, hvor den forreste ”chauffør” guider de andre børn trygt gennem forhindringerne, så ingen vælter.
Vi er ved børnehaven Kastanjehuset i Nyborg. 11 børnehavebørn har besøg af 22 skolebørn fra 0. klasse på en af byens store folkeskoler, Birkhovedskolen. Børnene mødes og leger sammen. Et par timer med ”Hajfange”, ”Brobizz”, ”Kig op – kig ned” og ”Gå på række”.
Det er ikke fire tilfældigt udvalgte lege, men nogle som er nøje udvalgt for at skabe relationer mellem børnene. Det er nemlig hele humlen bag projektet ”Den Gode Skolestart”, som Dansk Skoleidræt over de senere år har udviklet sammen med pædagoger, lærere og ledere fra børnehaver og skoler i Nyborg Kommune som et initiativ, der skal gøre skolestarten meget nemmere. Hvor børn møder børn gennem leg.
– Det er lege, som børnene har øvet på forhånd, inden de mødes. Samarbejdsøvelser, hvor legen bliver et kendt og trygt element. Legen bliver et rum, hvor der er forventningsafstemt, og hvor man fungerer socialt sammen med nogle ansigter, man ellers ikke kender så godt, fortæller projektmedarbejder i Dansk Skoleidræt, Line
Sønderup Hansen, som har været med til at evaluere indholdet i ”Den Gode Skolestart”.
En stor omvæltning
Der er nok at forholde sig til, når man starter i skole. Det er et stort skifte og en omvæltning i børnenes liv, som kan mindskes ved at bygge bro mellem skole og børnehave.
– Det betyder meget ikke mindst for børnehavebørnene. Fra at have været de store i børnehaven, er de jo pludselig de små i skolen. Men på grund af ”Den Gode Skolestart” har de set nogle ansigter fra skolen før, og de har et fællesskab omkring aktiviteterne, som ikke vil være endnu en ny ting. Det giver sammenhold, at man kan en fælles leg, forklarer Bente Rasmussen, der er pædagog i Kastanjehuset.
– Når man kender legene på forhånd, er det nemmere at komme i gang med dem senere – uanset om man kender hinanden. Relationen kommer via det fælles kendskab til legen – og så er det også nemmere at sætte sig sammen og spise sin madpakke efterfølgende, siger hun.
Laila Pontoppidan, der er børnehaveklasselærer på Birkhovedskolen er enig.
– Legene kan give tryghed og genkendelighed, som man kan gøre god brug af i starten af 0. klasse. Det er altid godt at få brugt kroppen, og efter de har fået lært de her lege, opstår der noget kammeratskab. Det giver et ekstra moment at kunne grine sammen om de her aktiviteter. Man løsner op og tør noget mere. Det er både kropslige og stille lege, som kan være udfordrende, men de skaber tillid til hinanden.
Denne artikel er fra seneste udgave af magasinet Idræt i Skolen. Du kan se hele artiklen her.