Forside/Nyheder/Nye værktøjer gør bevægelse lettere i den nye skolehverdag

Nyheder

17. september 2024

Nye værktøjer gør bevægelse lettere i den nye skolehverdag

Nu kan alle aktører i og omkring skolen finde specifikke trin-for-trin-anbefalinger, der gør det lettere at implementere bevægelse. Derudover kan alle skoler få en analyse, der viser, hvordan det står til med bevægelsen lokalt på skolen.

Med den nye skoleaftale er der lagt op til, at skolerne skal udarbejde lokale principper og strukturer for bevægelse. Heldigvis er der hjælp på vej til den opgave, for fire års arbejde i Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen kulminerer nu i to nye unikke tilbud til landets skoler. Dansk Skoleidræts center har således lanceret ”Bevægelsesguiden” og ”Bevægelsesanalysen”. To redskaber, der på forskellig vis understøtter arbejdet med at implementere bevægelse – på alle niveauer i og omkring skolen.

Vi tror på, at de to nye værktøjer kan gøre en reel forskel i det arbejde, skolerne nu skal til i gang med i forhold til at få formuleret lokale strukturer for bevægelse. Redskaberne lægger op til, at det fx ikke kun er en skoleledelses ansvar at få skabt den gode skoledag med energi, læring med kroppen og variation i undervisningen. Her kan man som helt almindelig forælder også spille en rolle og se, hvad man kan gøre for at få bevægelse på skolens dagsorden, siger Jacob Have Nielsen, videnskonsulent i Dansk Skoleidræt, og fortsætter:

Bevægelsesguiden og Bevægelsesanalysen er udviklet på et stærkt grundlag og med et troværdigt indblik i den eksisterende skolevirkelighed. Vi håber virkelig, at værktøjerne vil blive tænkt ind i de nye og friere muligheder, skolerne får med den nye skoleaftale.

Om de nye værktøjer

  • Bevægelsesguiden er et online værktøj, der giver trin-for-trin-anbefalinger til, hvordan man kan få bevægelse på skolens dagsorden. Der er konkrete anbefalinger til elever, forvaltninger, forældre, kommunale politikere, pædagogisk personale, skolebestyrelser og skoleledelser.
  • Bevægelsesanalysen er en analyse, der ud fra skolens egne besvarelser giver et indblik i  opmærksomhedspunkter og potentialer for skolens arbejde med bevægelse. Analysen munder ud i en rapport, som skolen modtager online. I rapporten vil det ud fra skolens egne svar fremgå, hvilke områder det kan være relevant at sætte ind på ud fra disse. Herudover kan skolen sammenligne egne besvarelser med landsgennemsnittet.
  • De nye redskaber er udviklet på baggrund af processer, hvor alle led i skolesystemet har været involveret og igennem dialog på tværs har kvalificeret arbejdet. Dette er bl.a. sket i  undersøgelsen ”Afgørende faktorer for bevægelse i skolen” og gennem målrettede innovationsworkshops. De nye materialer bygger derfor på et stærkt videns- og erfaringsgrundlag.
  • Bag Bevægelsesguiden og Bevægelsesanalysen står Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen, der er støttet af TrygFonden.

Bevægelsesguiden er en god start

Det ene af de to nye værktøjer er Bevægelsesguiden. Den bygger på en omfattende ekspertundersøgelse, der blev udgivet af Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen i 2022 ved navn ”Afgørende faktorer for bevægelse i skolen”. I Bevægelsesguiden, som er et digitalt og let tilgængeligt værktøj, kan du, uanset om du er elev, forvaltningsmedarbejder, forælder, politiker, pædagogisk personale, skolebestyrelsesmedlem eller skoleleder, finde anbefalinger til, hvad du kan gøre for at understøtte bevægelse i skolen. Anbefalingerne er suppleret af videoer, modeller og arbejdsark, som gør det let at gå i gang med arbejdet.

Når vi taler med skoler, forældre eller forvaltninger hører vi ofte: ”Vi vil gerne skabe en stærkere struktur omkring vores indsats for bevægelse, men vi ved ikke, hvor vi skal starte”. Nu kan vi sende dem direkte ind i guiden, hvor de trin for trin kan se, hvilke handlinger de kan foretage for at komme i gang, siger Jacob Have Nielsen.

Analyse giver status

Udover Bevægelsesguiden er der udviklet et værktøj, der giver mulighed for at afdække, hvordan det står til med bevægelse på skolen – Bevægelsesanalysen. Konkret udfylder en person fra skolen en anmodning om at få tilsendt et spørgeskema, man så besvarer så godt som muligt på skolens vegne. Analysen består af en kortlægning, der afdækker flere aspekter af bevægelse i skolen, såsom forståelse af bevægelsesbegrebet, rammer for bevægelse, anvendelse af bevægelse og kompetencer på området. Rapporten vil vise, hvilke områder, der fungerer, og hvilke, der er værd at gøre en indsats for.

– Jeg kender ikke til, at der findes andre værktøjer på skoleområdet, der er så detaljerede og målgruppetilpassede, når det kommer til bevægelse, som de to nye værktøjer. Vi er stolte af og taknemmelige for, at vi har kunne samle en så stor del af systemet i udviklingen af Bevægelsesguiden og Bevægelsesanalysen, siger Jacob Have Nielsen.

Ifølge generalsekretær i Dansk Skoleidræt, Bjørn Friis Neerfeldt, falder materialerne på et tørt sted.

Det her var nok i virkeligheden dét, der var behov for, da skolereformen blev indført. Skolerne fik at vide, at de skulle implementere bevægelse – men ikke hvordan. Her er nu et videns- og erfaringsbaseret stærkt redskab, som kan hjælpe skolerne videre med det gode arbejde, som er skabt – og med den nye skoleaftale er det mindst lige så aktuelt nu som dengang. Bevægelse er stadig vigtigt og noget, som skolerne virkelig oplever en værdi af, siger han.

For at hjælpe de nye værktøjer godt på vej, får de første 50 skoler, der får genereret en rapport til deres skole, tilbud om et gratis opfølgende opkald. Her kan de få anbefalinger på baggrund af resultaterne i deres rapport.

Relaterede nyheder

Logo
Bevægelse i skoledagen
Nyheder

Ekspertundersøgelse: Ingen kan løfte bevægelse i skolen alene

Søgning