Loven og rammerne er til det, men ikke alle kommuner, skoleledere og lærere griber bolden og arbejder ambitiøst med en folkeskole i mere bevægelse. På Folkemødet 2019 dannede Idrættens Scene ramme om en debat, hvor Niels Lynnerup, medlem af undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Oscar Sommer, næstformand i Danske Skoleelever, Jacob Wienecke, lektor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, samt Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt, tog en snak om, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer, og hvordan vi kan komme videre på området.
Sidstnævnte pegede bl.a. på, at det pædagogiske personale over en bred kam arbejder seriøst med bevægelse, men at der er brug for opbakning ovenfra.
- Lærerne og pædagogerne er i fuld gang. Det er skoleledelserne og forvaltningerne, der skal til at komme ind i kampen og tage det her alvorligt. Vi skal give eleverne den varierede skoledag, som de har krav på. Som er motiverende og sjov at være i, og hvor de kan trives og ikke keder sig. Der er bevægelse og åben skole et fuldstændigt afgørende greb, sagde Bjørn Friis Neerfeldt.
Han henviste også til tal fra Dansk Skoleidræts undersøgelse "Bevægelse i Skoledagen 2018" som viser, at lærerne ikke topprioriterer, at det er mere forberedelse, der skal til for at få prioriteret bevægelsen. Det er i højere grad opbakning fra skoleledelsen, det handler om, hvis der lokalt skal skabes en kultur for bevægelse. Fx ved, at der oprettes bevægelsesteams i lærergruppen.
Hør hele den spændende debat lige her: