Brug Mini-motorik i jeres førskole-tilbud

Foråret er officielt begyndt, og en masse spændte børn vinker farvel til børnehaven og "tyvstarter" i skolen. Har I førskole-tilbud, så husk, at I med Mini-motorik kan give børnene en god start på det skoleliv, der venter dem.

02. marts 2020

Kalenderen skriver marts, og dermed starter de første børn i forårs-SFO, mini-SFO, eller hvad det lokale førskole-tilbud ellers kaldes. En periode frem til sommerferien, hvor de 5-6 årige får lejlighed til at starte blidt op på skolelivet. Og en periode, hvor der oplagt kan arbejdes og leges med børnenes motorik.  

Undersøgelser viser, at hvert tredje barn, der starter i skole, halter efter motorisk. God motorik er en vigtig forudsætning for at kunne indgå i lege med jævnaldrende børn og at foretage simple hverdagsaktiviteter som at lyne jakken, holde på en blyant eller gribe en bold. Med materialet Mini-motorik kan I lege motorikken ind med de yngste elever på skolen.


Materialet består af to dele. Den ene del er et hæfte med øvelser, der er lette at anvende som lærer eller pædagog, og som er sjove for børnene at lave, da de har en legende tilgang. Hæftet består af 20 lektioner med forskellige aktiviteter, der alle styrker børnenes motorik. Hæftet indeholder desuden korte teoretiske afsnit om motorik og sansemotorisk udvikling. Den anden del af materialet er en pakke med 88 postkort med alle aktiviteterne fra hæftet. De giver mulighed for at organisere undervisningen i Mini-motorik på en anderledes og sjov måde og involvere børnene mere. Aktiviteterne har forskellige niveauer og kan laves af 1, 2 eller flere personer sammen.

Materialerne kan købes separat eller samlet til en fordelagtig pris på Dansk Skoleidræts webshop.

Postkortene er et supplement til Mini-motorik-hæftet, der giver mulighed for at organisere undervisningen på en anderledes og sjov måde og involvere børnene mere.


Kom godt i gang med Mini-motorik

kurset i Mini-motorik bliver I på to timer klædt på til at arbejde med materialet, og får samtidig kompetencer til at arbejde systematisk med at styrke børnenes grovmotoriske færdigheder, så de bedre kan indgå i en skoledag med bevægelse.

Mie Poulsen, der er er børnehaveklasselærer på Skt. Josefs Skole i Roskilde, har været på kursus i Mini-motorik. Hun var i tvivl om, hvilke aktiviteter der kunne kategoriseres som motorikøvelser og ikke kun som idrætsaktiviteter.

- Jeg havde svært ved at finde ud af, hvor motorik og idræt skiller. Kurset hjalp mig med at præcisere. Øvelserne satte det hele på plads for mig, så jeg nu efter 40 år kan konkretisere, hvad der er hvad. Jeg har fået en ny forståelse for, hvordan man kan bruge motorik, siger Mie Poulsen.


Camilla Mikkelsen, der er folkeskolelærer i indskoling og på mellemtrin på Lille Næstved Skole afd. Karrebæk, har også været på kursus i Mini-motorik. Hun skal have et motorikhold for de nye førskolebørne, og tog derfor på kursus for at blive klogere på området. 

- Jeg er idrætslærer, så jeg har arbejdet ret meget med motorik før kurset. Men motorisk træning målrettet små børn havde jeg ikke meget viden om, så det var det, vi søgte – og det vi fik på kurset. Materialet er jo udviklet til de mindste med meget enkle basisøvelser. Der er meget med fællesskab og samarbejde og fokus på, at man leger det ind. Den vinkel var god at få med. Og børnene synes, at det er sjovt. De tænker ikke over, at de bevæger sig og arbejder med motorik, når de laver øvelserne. siger hun.


Læs mere kurset i Mini-motorik eller bliv inspirereret af Mie og Camillas erfaringer med kurset