International undersøgelse: Danmark scorer højt på bevægelse i skolen

Danske børn har gode rammer for at være fysisk aktive – bl.a. i kraft af de lovpligtige 45 minutters bevægelse i skoledagen. Alligevel bevæger de sig samlet set for lidt, viser ny undersøgelse.

18. december 2018

Det er vigtigt, at danske børn er sikret bevægelse i løbet af skoledagen gennem de lovpligtige 45 minutters daglige motion og bevægelse, der kom med skolereformen i 2014. I hvert fald ifølge en ny undersøgelse, der giver karakteren A- på en skala fra A til F til henholdsvis indikatoren ”Skole” og ”Lovgivning og strategier”.


Undersøgelsen er gennemført af netværket Active Healthy Kids Global Alliance, der er et samarbejde mellem forskningsinstitutter verden over. Den har kortlagt og vurderet børns fysiske aktivitet i 49 lande. De danske resultater i Active Healthy Kids er indhentet i et bredt samarbejde mellem en række forskningsinstitutioner med FIIBL for bordenden og med Dansk Skoleidræt inviteret ind for at bidrage med viden omkring praksis på skoleområdet.


Trods flotte vurderinger på de nævnte indikatorer er det generelle billede, at danske børn og unge bevæger sig for lidt og har for meget stillesiddende adfærd i form af skærmtid. Undersøgelser viser, at kun 10-26 % af danske piger og 17-39 % af danske drenge i aldersgruppen 11-17 år lever op til anbefalingen om at være fysisk aktiv ved moderat til høj intensitet mindst en time om dagen.


- Undersøgelsen understreger, at skolen er en meget vigtig arena i forhold til at skabe bevægelse for alle børn. Alt for få børn og unge er fysisk aktive i den anbefalende time om dagen, men indførelsen af 45 minutters bevægelse var et vigtigt politisk initiativ, der er blevet lagt mærke til i andre lande, og som dagligt minder skolerne om at huske at prioritere bevægelsen. Det er langtfra alle skoler, der er i mål med opgaven, men de er på vej. Og i en omfattende skolereform er det forskelligt, om skolerne har taget bevægelseselementet ind fra år 1 eller 3, siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.


Det tager tid at skabe bevægelseskultur på skolerne

Generalsekretæren henviser samtidig til, at indførelsen af store reformer tager tid – typisk op mod 8-10 år. Derfor er han heller ikke så bekymret, når Dansk Skoleidræts egen undersøgelse ”Bevægelse i Skoledagen” i både 2017 og 2018 viste, at blot cirka to ud af tre skoler opfylder de 45 minutter. For tallene viser samtidig, at Dansk Skoleidræt sidste skoleår efteruddannede og kompetenceløftede 67 % af landets skoler inden for bevægelse. Lige fra implementering af bevægelse i de boglige fag og i den understøttende undervisning til også at sætte fokus på aktiv transport til skole eller at skabe flere aktive frikvarterer.


- Dansk Skoleidræt går jævnligt ud og opfordrer skolerne til at speede op for prioriteringen af bevægelses-elementet. Fordi vi ved, at det har så stor en effekt på elevernes læring, sundhed og trivsel, ligesom det er afgørende for at skabe den varierede skoledag. I den forbindelse skal vi have skolelederne til at tage større ansvar, for det er deres opbakning til undervisernes arbejde med opgaven, der sikrer, at den nødvendige bevægelseskultur kan skabes. Bliver den kultur skabt på alle skoler, så vil vi med stor sandsynlighed også få mere fysisk aktive børn. Og det viser undersøgelsen fra Active Healthy Kids med al tydelighed, at der er et stort behov for, siger Bjørn Friis Neerfeldt.


Læs den korte udgave af rapporten her: https://www.epaper.dk/fiibl/ahk/


Besøg også det internationale Active Healthy Kids netværks hjemmeside: https://www.activehealthykids.org/