Kommuner sammen om bevægelse på skolerne

Man skal arbejde på tværs af forvaltninger og sparke døre ind, når de gode intentioner skal fra skrivebordet ud på skolerne. Det var nogle af pointerne ved Dansk Skoleidræts Bevægelse på Tværs-konference, hvor deltagerne fra kommuner i hele landet mødtes for at få ny inspiration til at skabe flere aktive skoledage.

18. september 2018

Bevægelse i skolen er kommet for at blive. Sådan indledte undervisningsordfører Annette Lind (S) debatten på Bevægelse på Tværs-konferencen 2018. Udsagnet udløste nik og anerkendende miner blandt de godt 100 tilhørere, der var mødt frem for at få ny viden og inspiration til arbejdet med at understøtte skolerne i at skabe mere bevægelse.

For trods skiftende politiske dagsordener er ingen længere i tvivl om, at bevægelse giver en varieret skoledag og fremmer elevernes sundhed, læring og trivsel. Og da slet ikke de kommunale ledere og konsulenter, der arbejder for at hjælpe skolerne med at integrere bevægelse i skoledagen, og som denne dag deltog for at få ny viden og inspiration til deres arbejde. Bevægelse på Tværs er arrangeret af Dansk Skoleidræt, og målet er at skabe netværk og dele viden på tværs af kommune- og faggrænser.

Og hvordan går det så med bevægelse i skoledagen, fire år efter skolereformen blev indført? Er vi stadig i gang med de indledende knæbøjninger? Er det hop på stedet eller fuld fart frem?

Simplificér og samarbejd

Allerførst gav eleven, borgmesteren, politikeren, skolelederen og læreren deres bud på, hvad der skal til for at få succes med bevægelse i skoledagen i ”Debat på Tværs”, som indledte dagens program.

”Gør det simpelt”, fastslog formanden for Danske Skoleelever, Sarah Gruszow Bærentzen, der opfordrede til ikke at blive ved med at opfinde den dybe tallerken, men fx at involvere eleverne. Skoleleder Torben Møller Nielsen, der er medlem af Skolelederforeningens hovedbestyrelse, fremhævede ”tydelig retning fra ledelsen og forberedelsestid til lærerne” som faktorer med afgørende betydning for implementering af bevægelse i skoledagen. ”Samarbejde og viden” blev fremhævet af borgmester i Nyborg, Kenneth Muhs (V), mens undervisningsordfører Annette Lind mindede om, ”at bevægelse både skal foregå i idræt, men også i den fagfaglige undervisning”. Endelig fremhævede idrætslærer og næstformand i Dansk Skoleidræt, Preben Hansen, at det er nødvendigt at ”opbygge faglige fællesskaber”, så de gode eksempler på meningsfulde bevægelsesaktiviteter bliver delt mellem kolleger. 

Kommunens rolle skal styrkes

Skolerne er ikke i mål, når det fx gælder kravet om 45 minutters daglig bevægelse, og også kommunerne har en opgave med at styrke og synliggøre indsatsen. Dansk Skoleidræts helt nye undersøgelse ”Bevægelse i skoledagen 2018” viser, at 50 procent af skolernes bevægelsesansvarlige ikke ved, hvilken rolle kommunen spiller i forhold til bevægelse, og mange svarer, at de ønsker et stærkere kommunalt samarbejde.

- Der er behov for at sparke døre ind, som skoleleder Torben Møller Nielsen, fastslog.

Ved dagens workshops fik de kommunale deltagere mulighed for at dele og diskutere erfaringer ved oplæg fra bl.a. Randers- og Kolding Kommune, men også for at høre mere om bl.a. Dansk Skoleidræts procesforløb, der kvalificerer skolernes arbejde med bevægelse gennem en længerevarende indsats.

LÆS MERE OM DANSK SKOLEIDRÆTS PROCESFORLØB

Afslutningsvis oplistede Dansk Skoleidræts dokumentationskonsulent Jacob Have Nielsen de gode grunde til at blive ved med at styrke skolernes indsats. Han præsenterede viden og forskning, der bl.a. viser, at fysisk aktivitet:

  • Fremmer børns selvtillid, selvværd og selvopfattelse. Fx viser studier, at overvægtige børn oplever samme livskvalitet som kræftsyge børn.
  • Gør eleverne bedre til at huske og forstå og har en positiv effekt på fx læsefærdigheder.
  • Styrker muskler, øger knoglestyrke og har en positiv effekt på bl.a. stofskifte, kropsvægt og kredsløb.
LÆS MERE OM EFFEKTERNE AF BEVÆGELSE I DANSK SKOLEIDRÆTS FAKTAARK