Nu er temateksterne til idræt lige ved hånden

Du behøver ikke at gennemsøge internettet, hver gang du skal bruge en elevtekst. Dansk Skoleidræt har samlet en række af slagsen inden for forskellige temaer i idrætsfaget.

03. juni 2021

Kender du det med at se den ene time efter den anden flyve af sted i jagten på den gode artikel på internettet, som kan fungere som en mulig opgivelse ved prøven i idræt? Elevtekster, der kan supplere med ord og fagbegreber, når man arbejder med tematiske forløb i idrætsundervisningen.

Nu skal du ikke lede længere, for Dansk Skoleidræt har gjort arbejdet for dig. I en oversigt på hjemmesiden er der samlet forslag til elevtekster inden for temaerne ”Idræt og samarbejde”, ”Idræt og sundhed”, ”Idræt og kultur”, ”Idræt og samfund” og ”Idræt og identitet”.
Tanken er, at siden med tiden bliver en hel database indeholdende 40-50 temaartikler til alle elever.

- Som idrætslærer kan det være svært at finde de helt rigtige temaartikler. Det kan tage timer – jeg har selv været der. Nu laver vi en slags bank med tekster til fem overordnede temaer i faget, og så satser vi på, at det kan lette arbejdet for mange idrætslærere, siger Allan Skoven Pedersen, projektleder i Dansk Skoleidræts idrætsteam.

Vigtigt at teori og praksis hænger sammen
Dansk Skoleidræt har tidligere i magasinet Idræt i Skolen bragt en række temaartikler, der kan bruges som pensum til prøven i idræt. Artikler, som også er at finde på skoleidraet.dk. De nye tekster udvider porteføljen, da der dels søges at ramme en større pallette af klassetrin og dels er dykket ned i andre idrætsorganisationers publikationer og fundet frem til artikler bragt i forskellige medier.

På den måde er der eksempelvis inden for fagområdet ”Idræt og sundhed” en artikel fra DGI’s magasin ”Udspil” om 89-årige Paula, der er idrætsinstruktør. Her kunne eleverne opfordres til at undersøge og reflektere over, hvordan det kan være, at man som 89-årig fortsat har lyst til at være aktiv, og hvordan generationernes dyrkelse af idrætsgrene måske ændrer sig med alderen.

- Idrætsundervisningen er meget praktisk, og derfor er det vigtigt, at når man som klasse har teori og fx sætter sig sammen på halgulvet, så skal stoffet være skarpt og præcist. Det, man læser og sammen reflekterer over, må meget gerne drage paralleller til den undervisning, man måske lige forinden har mærket på egen krop, siger Allan Skoven Pedersen.


Han påpeger, at lige præcis arbejdet med temaer i idrætsundervisningen er noget af det, som undersøgelser har vist, at både elever og lærere finder sværest. Så også i den henseende er det nye initiativ med en større database af tekster tænkt ind som et element, der skal lette udfordringen.

Find temateksterne her