Ny stor undersøgelse om bevægelse i skoledagen

I undersøgelsen ”Bevægelse i skoledagen 2017” svarer landets skoler på alt lige fra organiseringen af bevægelse til, hvad deres mål med arbejdet med bevægelse er.

22. december 2017

Hvordan går det med skolernes implementering af de 45 minutters daglige bevægelse - og hvor i landet er man længst med opgaven? I hvilke dele af skoledagen er det egentlig, at skolerne primært lægger bevægelsen? Og hvad er i det hele taget skolernes mål for arbejdet på området?

Interessante spørgsmål, der sammen med en lang række andre spændende emner sættes under lup i den netop offentliggjorte undersøgelse ”Bevægelse i skoledagen 2017”. Oxford Research står bag undersøgelsen, der er foretaget for Dansk Skoleidræt og TrygFonden som en del af evalueringen af det fælles program ”Sunde Børn Bevæger Skolen”.

Alle landets folkeskoler, friskoler, private grundskoler og specialskoler for børn blev inviteret til at deltage i undersøgelsen, og der er modtaget svar fra 508 skoler - svarende til 28 procent af totalpopulationen. Det giver ifølge Oxford Research undersøgelsen et godt datagrundlag med en forholdsvis lille usikkerhed.

 

Historier fra undersøgelsen 

En aktiv skole med Dansk Skoleidræt og TrygFonden

Undersøgelsen "Bevægelse i Skoledagen 2018" er en del af evalueringen af Sunde Børn Bevæger Skolen, som er navnet på Dansk Skoleidræt og TrygFondens samlede program for sundhed, trivsel og læring i bevægelse. Et program, der gennem en aktiv skoledag skal få flere børn og unge til at bevæge sig mere og grundlægge sunde vaner tidligt i livet.

Programmet indeholder seks forskellige indsatser. Tilsammen sikrer de en skoledag med kvalificerede bevægelsestilbud – lige fra eleverne går hjemmefra om morgenen, til de forlader skolen om eftermiddagen.  

Læs mere om Sunde Børn Bevæger Skolen

Over de senere måneder har Dansk Skoleidræt brugt tal fra undersøgelsen til at fortælle en række historier:

I august kunne vi således fortælle, at ”Syv ud af ti folkeskoler har indført 45 minutters bevægelse” og at flere regioner oplever stor fremgang på området. Denne historie blev ligeledes foldet ud i september-udgaven af magasinet Idræt i Skolen.   

Idræt i Skolen udkom også i slutningen af november, og her var der bl.a. stort tema om trivsel, eftersom undersøgelsen viser, at 66 procent af skolerne svarer, at deres primære mål for at arbejde med bevægelse netop er at fremme motivation og trivsel. Læs magasinet her

I december fortalte vi som optakt til mange skolers arbejde med bevægelses-julekalenderen, at ”Bevægelse er populært i de boglige fag”, da tre ud af fire skoler arbejder med bevægelse, selvom der står fx matematik og sprogfag på skemaet. 

Senere i december var den åbne skole i fokus med debatindlægget i Politikens Skoleliv ”Brug John fra idrætsforeningen i skolen”. Undersøgelsen viser nemlig, at blot 27 procent af skolerne integrerer bevægelse igennem samarbejde med foreninger – så her er der potentiale for forbedringer.

 

Vil du selv dykke ned i de interessante tal fra ”Bevægelse i Skoledagen 2017”, så finder du undersøgelsen her.