Bevægelsesbånd med power er fysiske, alsidige aktiviteter med fokus på høj intensitet målrettet elever fra 0.- 4. klasse. Der er udviklet aktivitetsbeskrivelser, hvor eleverne eksempelvis skal danse og skyggebokse, men på et plan, hvor alle elever kan være med. Aktivitetsbeskrivelserne kan bruges ude på skolerne kontinuerligt
over en periode på fem uger, eller som enkeltstående aktiviteter, når det lige passer ind i skemaet.
- Bevægelsesbånd med power er struktureret, organiseret inspiration til aktiviteter med med puls og power, så børnene får pulsen højt op i den korte tid et bevægelsesbånd nu varer. Der er tale om en masse forskellig inspiration inden for forskellige bevægelsestemaer, og aktiviteterne skifter fra dag til dag, og fanger derfor mange forskellige elever og ikke kun dem, der er vilde med fx fangeleg eller fodbold, fortæller Signe Asferg Rasmussen, projektleder i Dansk Skoleidræt.
Foruden den sundhedsmæssige effekt har bevægelsesbåndende også en indvirkning på eleverne, der kan gavne deres indlæring.
- Aktiviteterne, der er udviklet, har den positive effekt på børnene, at de bliver mere parate til at modtage undervisning og løse opgaver, fordi deres energiniveau stiger, når de har haft en aktiv pause med høj puls. Derudover viser undersøgelser, at eleverne reagerer hurtigere og med større nøjagtighed på en række kognitive opgaver, hvis de forinden en læringssituation har haft en aktivitet med høj puls, siger Signe Asferg Rasmussen.
Har du eller din skole spørgsmål til bevægelsesbåndene, eller på anden vis brug for hjælp og rådgivning, er du altid velkommen til at kontakte Dansk Skoleidræt.
Fuld power på Østerhåbskolen
På Østerhåbskolen i Horsens har Bevægelsesbånd med power allerede gjort sit indtog, da nogle af skolens pædagoger og indskolingselever i sommers testede materialet af i otte uger hvert eneste store frikvarter. Her blev bevægelsesbåndende så populære blandt skolens elever, at der måtte sættes begrænsning på antallet af deltagere.
- Bevægelsesbåndende er mega fede, og vi kan se og høre på eleverne, at de synes, det er sjovt. Vi har bare brugt de materialer, vi har fået af Dansk Skoleidræt, og planen er, at vi vil blive ved med at gøre brug af det, fordi det simpelthen har været så godt. Det er så nemt at gå til, siger Daniel Kümmel Sørensen, pædagog på Østerhåbskolen i Horsens.
- Vi har oplevet en interesse for bevægelse blandt børnene, som vi ikke har set før. Vi kunne have haft 70 elever med, hvis vi ville, men det har vi ikke haft personale nok til. Så vi var nødsaget til at vælge ud blandt eleverne, fordi så mange gerne ville være med, fortæller han.
Nye sociale relationer
Bevægelsesbånd med power giver ifølge Daniel Kümmel Sørensen børnene gode oplevelser med fysisk aktivitet, men han mener også, at der er aspekter af trivsel forbundet med bevægelsesbåndende, fordi der opstår et fællesskab, hvor alle elever bliver inkluderet.
- Hvis bevægelse bliver for avanceret, eller hvis børnene ikke ved, hvad de skal, så mister de motivationen. Det skal være sjovt og enkelt, og børnene skal føle sig som en del af et fællesskab. Det er det gode ved Bevægelsesbånd med power. Der er plads til alle. Aktiviteterne er nemme at forholde sig til som elev, fordi målet er, at du skal have pulsen op og bevæge dig, alt imens du skaber nye sociale relationer, fortæller han.