Nyt materiale: Få børn med særlige behov med i idrætsfaget

"Alle børn med i idrætsfaget". Sådan hedder Dansk Skoleidræts projekt, som nu tilbyder idrætslærere en række praksisnære materialer og værktøjer, der understøtter deltagelse og trivsel i idrætsfaget for børn med funktionsnedsættelser. Materialerne er gratis, lette at bruge og på vej til din skole.

06. august 2019

Fakta om "Alle børn med i idrætsfaget"

Dansk Skoleidræt kunne i januar i år løfte sløret for, at Undervisningsministeriet havde tildelt organisationen 541.095 kr. Pengene var øremærket et nyt projekt ved navn "Alle børn med i idrætsfaget". Et projekt, der er blevet arbejdet intenst på i syv måneder, og som nu er færdigudviklet og sprængfyldt med materialer, viden, værktøjer og inspiration til idrætslærere landet over. Materialet har til hensigt at klæde den enkelte idrætslærer og skolens idrætsfagteam på til at få børn med fysisk og/eller kognitive funktionsnedsættelser med i idrætstimerne på lige fod med deres klassekammerater. Målgruppen af elever er bred, og materialet imødekommer derfor flere forskellige særlige behov såsom syns- eller hørevanskeligheder, bevægelsesvanskeligheder, ADHD eller autismespektrumforstyrrelser. 

 

- Vi har udviklet og samlet en bred vifte af værktøjer, indsatser og materialer, der afspejler de udfordringer, som idrætslærerne oplever i deres hverdag. Vi har arbejdet sammen med en ekspertgruppe bestående af Handicapidrættens Videnscenter, Parasport Danmark, Byskovskolen afd. Asgård samt Rævebakkeskolen, så der har været en enorm erfaring og viden med i udviklingen af projektet. Vi er kommet rigtig godt i mål, så nu håber vi bare, at idrætslærerne vil bruge materialet, så vi undgår, at børn unødigt fritages fra idræt, og tværtimod får de oplevelser og kompetencer, som faget giver, siger Thea Rasmussen, projektleder i Dansk Skoleidræt.

Her får du et overblik over alle de redskaber, du nu har til rådighed:

  • Tjeklisten - giver dig et overblik over dine muligheder og guider dig igennem hele processen - fra du finder ud af, at du skal have et barn med funktionsnedsættelse(r) i dine idrætstimer, til du står på gulvet i hallen
  • Vejledning og bekendtgørelse - præsenterer de væsentligste formalia til idrætsfaget og til prøven i idræt
  • Plakaten Teamrefleksion - hjælper dig og dit team i dialogen om at skabe en fælles retning og opnå et fælles sprog
  • Plakaten Tilrettelæggelse, tilpasning og tilbagemelding - giver dig og dit team værktøjer og konkrete fif til planlægning og tilpasning af jeres idrætsundervisning
  • Aktivitetsforslag – her finder du en række aktivitetsforslag inden for hvert indholdsområde og til forskellige klassetrin med tilpasninger til forskellige typer funktionsnedsættelser
  • Forældresamarbejde - her findes både værktøjer til hele klassens forældre samt til forældrene til barnet med funktionsnedsættelse
  • Viden om idræt og inklusion - faktaark om idræt for børn med særlige behov.

Du kan også selv gå på opdagelse i materialet på vores hjemmeside her.


Lad dig inspirere og motivere af Kafisa fra 7.c på Møllevangsskolen. Hun sidder i kørestol, deltager og har det sjovt i idrætstimerne - og hun "kan sgu da godt gå til en test", hvis du spørger hende selv.