En halv times let bevægelse hver formiddag, eller 15 minutters leg med pulsen i vejret. Bevægelsesbånd kommer i mange forskellige varianter på landets skoler, og særligt i indskolingen er det en ganske populær måde at arbejde med den daglige bevægelse.
Således svarer 42 pct. af landets skoler i Dansk Skoleidræts undersøgelse ”Bevægelse i skoledagen 2019”, at de har bevægelsesbånd. En undersøgelse fra VIVE peger ligeledes på, at bevægelsesbånd oftest varetages af pædagoger, at båndene varer 15-45 minutter, og at pædagogerne mangler inspiration til indholdet og oftest nævner ”fodbold”, ”løbe rundt om skolen”, ”rundbold” og ”stafet” som eksempler på indholdet.
Bevægelsesbåndene trænger med andre ord til lidt fornyelse. Den udfordring tager Dansk Skoleidræt på sig, og med en støtte på 337.460 kr. fra Sundhedsstyrelsen er organisationen nu klar til at løfte opgaven. Det sker med projektet ”Bevægelsesbånd med power”, som er målrettet skoleelever fra 0. - 4. klassetrin.
- Bevægelsesbåndene lever i bedste velgående ude på skolerne, men Dansk Skoleidræt vil gerne medvirke til, at de bliver en endnu mere bevidst handling i en skoles sundheds- og bevægelseskultur, og at indholdet får et kvalitativt nøk opad. Båndene indeholder et uudnyttet potentiale i arbejdet med alsidige bevægelser og aktiviteter, der både kan fremme kropslig dannelse og sundhed. Vi glæder os over, at Sundhedsstyrelsen bakker op om vores ambition, og vi ser frem til at præsentere skolerne for en masse gode løsninger, siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.
Mere variation og intensitet
Tanken med det nye projekt er at få varieret fysisk aktivitet med fokus på høj intensitet ind i skolernes bevægelsesbånd - så flere indskolingsbørn bliver mere fysisk aktive i løbet af skoledagen og styrker deres generelle sundhed. Projektet er inspireret af PULS-programmet på Langhøjskolen i Hvidovre, som er et morgen-bevægelsesbånd med høj puls for mellemtrin og udskoling.
I projekt ”Bevægelsesbånd med power” skal der udvikles en række materialer og forløb til lærere og pædagogernes arbejde med bevægelse for indskolingseleverne. Det kan være fysiske aktiviteter, som afvikles både udenfor og indenfor i helt almindelige klasselokaler eller på gangarealer. På bedding er aktiviteter som ”Dans med power”, ”Rope skipping”, ”Combat og kamplege”, ”Puls freestyle” og ”Formel 1 grand prix på forhindringsbaner”
Forslagene til indholdet i de nye i bevægelsesbånd har fællesnævnere som alsidighed og høj puls, og så skal de ikke mindst indeholde gode råd og nemme greb med og uden redskaber, der kan gøre aktiviteterne lette at sætte i gang uanset undervisere og elevers forkundskaber.
Materialerne i projektet skal efter planen udvikles frem mod sommerferien, testes i starten af det nye skoleår og lanceres i oktober-november.