Politikere drøfter bevægelse i skolen


11. maj 2017

Hvordan når vi målet om de 45 minutters daglig bevægelse? Torsdag den 11. maj var der åben høring om det spørgsmål på Christiansborg.

Der er stadig et stykke vej, men vi er mange, der kan bidrage til at nå målet. Nogenlunde sådan kan den åbne høring om bevægelse i skolen, som Folketingets Undervisningsudvalg i dag havde inviteret til, sammenfattes.

Formålet med høringen var blandt andet at gøre status – her ved udgangen af skolereformens tredje år – i forhold til implementeringen af en mere aktiv skoledag. Hvordan går det? Hvad lykkes? Og hvad kan vi gøre bedre?

Høringen bød på en masse konkrete erfaringer fra bl.a. skoleledere, der har haft succes med at gå forrest og være tydelige i forhold til at sikre mere bevægelse i skoledagen.

 - Jeg blev bekræftet i, at skoleledelserne er ekstremt vigtige i forhold til at sikre mere bevægelse, og skolelederne skal have viden om, hvorfor og hvordan bevægelse virker og implementeres, siger udviklingskonsulent Lise Sohl Jeppesen, der sammen med formand Finn Kristensen deltog fra Dansk Skoleidræt.

Elevernes yndlingselement

Dagens program blev indledt med oplæg fra seniorforsker Bente Bjørnholt, der talte under overskriften ”Hvad betyder det for børns læring og trivsel, at motion og bevægelse indgår som en integreret del af skoledagen?, og hun baserede sit oplæg på den følgeforskning, som KORA gennemfører i forbindelse folkeskolereformen. Hendes forskning viser, at bevægelsen er elevernes yndlingselement fra reformen, og at hver skole har sin egen løsning på, hvordan man løfter opgaven med at indføre mere bevægelse.

Den efterfølgende debat drejede sig blandt andet om udfordringerne med at få de ældste elever til at være aktive, og her fremhævede uddannelsesordfører Lotte Rod (RV) det udskolingsmateriale, som Dansk Skoleidræt står bag.

Lotte Rod talte også om, at få "hovedet tilbage på kroppen" og tænke i hele folkeskolens formål, når man taler bevægelse.

- Det er glædeligt, at man er opmærksom på, at bevægelse kan fremme både trivsel, sundhed, læring, social inklusion og være alment dannende, siger Lise Sohl Jeppesen.

 

Flere deltagere fra Folketingets Undervisningsudvalg efterlyste eksempler på praktiske løsninger i forhold til fx bevægelse i undervisningen.
- Og det er lige præcis noget af det, vi i Dansk Skoleidræt kan hjælpe med, understreger Lise Sohl Jeppesen.

Se høringen på Folketingets TV-kanal

LÆS MERE OM "BEVÆG UDSKOLINGEN" - ET NYT MATERIALE FRA DANSK SKOLEIDRÆT.