Siden 2014 har den åbne skole været en del af skolernes hverdag - i teorien i hvert fald. For det er langt fra alle skoler, der arbejder med åben skole i praksis. Ifølge Liselotte Byrnak, der er konsulent i DIF Udvikling, oplever foreningerne, at vejen til et åben skole-samarbejde kan være kringlet.
- Vi oplever, at mange foreninger og idrætsforbund har svært ved at komme igennem og få åbnet døren til skolerne. En oplagt indgang er skolesekretærerne, men oftest er oplevelsen, at ønsket om samarbejde ikke kommer videre. I virkeligheden er det jo en engageret idrætslærer eller en bevægelsesvejleder, man skal have fat i, hvis man vil starte en dialog om et samarbejde. Men dem kan man som forening ikke altid lige finde på hjemmesiden. At få fat i den rigtige person og etableret kontakten er en af de største udfordringer set fra et forenings- eller forbundsperspektiv, siger hun.
Læs mere i artiklen "Holder den åbne skole lukket?"
Ena Anderson er en af de drivende kræfter bag Foreningsfestivallen i Frederikshavn
I nogle kommuner er der fuld fart på samarbejdet mellem skoler og foreninger. I Frederikshavn blev der fx i efteråret afholdt Skoleidrættens Foreningsfestival, hvor mere end 200 4.-klasser fik prøvet kræfter med sjove aktiviteter. Skolelærer Ena Anderson har flere årsager til at engagere sig i Foreningsfestivalen.
- Jeg engagerer mig i det her år efter år af samme grund, som jeg valgte at blive lærer: Jeg elsker at se glade børn. Og så gør jeg det også lidt for at udfordre andre lærere og vise dem, at man faktisk godt kan samarbejde med foreningerne. Det behøver ikke at være så svært. Det handler om at lukke bøtten op, siger hun, og fortsætter: - Mange lærere tror, at samarbejdet med foreningerne er besværligt, og synes, at det er svært at tænke nyt og anderledes. Men det handler simpelthen bare om at gå i gang og gøre det. Ring til foreningerne, for de vil faktisk rigtig gerne. Og når relationen først er skabt, så kan alt lade sig gøre.
Læs mere i artiklen "Foreningsfestival i Frederikshavn: Her er noget for alle"
Hvordan arbejder man med åben skole i udskolingen? Det kan man bl.a. gøre via Ungtræner+. Konceptet er rullet ud flere steder i landet, og for nylig blev lærere og pædagoger fra skoler i Kolding Kommune klædt på til at varetage valgfaget på deres respektive skoler.
- Flere børn og unge skal ind i foreningslivet. 16,8 % af eleverne i 3. klasse er ikke i en forening. Det kan de komme, og det kan de store elever være en løftestang for ved at fungere som inspiratorer ude i skolens trygge rammer, siger Stephanie Jensen fra CUR, der tager rundt i landet sammen med Dansk Skoleidræt og DGI for at udbrede Ungtræner+-konceptet.
Læs mere om Ungtræner+ i artiklen "Elever bliver bindeled mellem skoler og foreninger"
10 gode råd om samarbejdet om den åbne skole
GODE RÅD:
Her finder du 10 gode råd til både skoler og foreninger. Klik på billedet for at få det åbnet i et nyt vindue.
KOM GODT I GANG:
Find tilbud, mere inspiration og kontaktpersoner fra specialforbund og idrætter på Dansk Skoleidræts side om åben skole eller dyk ned i DIF's side om Aktiv Skole og find kataloget "Idræt i Skolen”, der rummer koncepter fra 29 idrætter, der er tænkt ind i en skolekontekst.