”Kongebold”, ”mønsterbold” og ”rytmebold” var nogle af de øvelser, som lærere og pædagoger fra 17 østjyske skoler blev introduceret til, da de mødtes i Hedensted Centret mandag den 2. oktober som en del af projekt Skolesport. Målet var at få ny inspiration til at skabe leg og bevægelse i skoledagen.Skoleelever skal mærke glæden ved at bevæge sig – også den gruppe børn, der af den ene eller anden grund ikke har så let ved eller lyst til at være aktive. Det er målet med projektet Skolesport, som mere end 140 skoler over hele landet er med i. Den 2. oktober mødtes lærere og pædagoger fra 17 skoler i hele Østjylland i Hedensted Centret for bl.a. at få inspiration til, hvordan lege med bold kan tilpasses, så aktiviteten bliver inkluderende i stedet for ekskluderende.
- Fodbold, håndbold og andre holdboldspil har ofte været udskældt, især i forhold til de idrætsusikre elever, fordi regler og roller på banen kan være komplicerede for eleven at forholde sig til, og hvis man samtidig er udfordret fx motorisk eller socialt, kan det være svært at deltage. Men boldspil er faktisk også en god kilde til mange motoriske kompetencer, og derfor vil vi gerne give lærere og pædagoger nogle øvelser og redskaber til at bruge bolden på en måde, så alle kan være med, forklarer projektleder i Hedensted Kommune, Dorthe Bloch Rosenvinge.
Bold for alle
Med Skolesport får eleverne positive oplevelser med kropslig udfoldelse gennem skræddersyede aktiviteter og forløb, og der er mange gode grunde til at styrke motorikken og den fysiske aktivitet på skolerne. Ikke kun i forhold til sundhed, men også trivsel. Fx viser forskning, at motorisk velfungerende børn oftere deltager i sociale lege end motorisk usikre børn.
På kurset fik deltagerne en praktisk indføring i en række øvelser, de kan lave med eleverne, bl.a. ”kongebold”, ”mønsterbold” og ”rytmebold”.
- Vi giver inspiration til øvelser, hvor eleverne spiller med hinanden i stedet for mod hinanden, og vi nedtoner konkurrenceelementet i boldaktiviteterne. Samtidig introducerer vi boldlege, som let kan organiseres i klasselokalet, fortæller Annette Borch, der sammen med sin kollega Pernille Kirketofte fra Dansk Skoleidræt var på gulvet i Hedensted Centret, hvor deltagerne også modtog en materialekasse fra Dansk Håndbold Forbund til hver skole.
Skolesport er et bevægelseskoncept, der er tilpasset idrætsusikre børn, dvs. fx børn, der er motorisk usikre eller som ikke dyrker foreningsidræt. Projektet er målrettet børn i 0.-6. klasse. Det er Dansk Skoleidræt, der står bag Skolesport, som er en del af projektprogrammet Sunde Børn Bevæger Skolen, der er støttet af TrygFonden.
Deltagere på gulvet i Hedensted.