- Hvis børn ikke kan læse efter 2. klasse, ruller vi det store skyts frem. Så skal de have hjælp. Men har de dårlige kropslige forudsætninger, lader vi dem selv rode med det. Og det på trods af, at vi ved, det går ud over deres læring og trivsel, og vi samtidig ved, at sætter man ind i tide, så er det relativt nemt at gøre noget ved.
Skolesport-instruktør Martin Gertz forklarede, hvorfor og hvordan man skal og kan arbejde med de børn, der ikke plejer eller har så let ved at være aktive. Foran ham stod lærere og pædagoger fra 13 SFO’er i og omkring Sønderborg. De var samlet til kursusdag i Broager Hallen tirsdag den 19. september, og humøret var højt, da de gik på gulvet.
- Men i Skolesport griner vi med hinanden og ikke af hinanden, understregede Martin Gertz.
Skolekonsulent i Sønderborg Kommune, Pia Feldstedt, så tilfreds ud over flokken, der lyttede, lo og prøvede en masse praktiske øvelser som en del af projektet Skolesport, der nu ruller ud på skolerne.
- Blandt SFO-personalet har der været et ønske om at lave et spændende idrætstilbud til de børn, der er tilmeldt SFO’erne, som et alternativ til de store idrætsgrene, de møder i fritiden, sagde hun.
Med Skolesport får eleverne positive oplevelser med kropslig udfoldelse gennem aktiviteter og forløb, der er tilrettelagt, så alle kan være med.
- Skolesport giver børnene mod til mere bevægelse, fordi de får succesoplevelser med deres krop – og det har mange af dem ikke nødvendigvis haft tidligere, siger projektleder i Skolesport Annette Borch fra Dansk Skoleidræt, der står bag projektet med støtte fra TrygFonden.
En tredjedel af de børn, der starter i skole, har motoriske udfordringer, og deltagerne fik da også en række konkrete øvelser og masser af inspiration til aktiviteter, der kunne udfordre børn på alle niveauer.
Hvordan undgår man, at idræt bliver lig med konkurrence? Hvorfor er det vigtigt at se på, hvordan barnet kravler og krydskoordinerer? Og hvilke aktiviteter udfordrer både dem, der elsker at bevæge sig, og dem, der helt undgår det?
Opgaven med at spotte og hjælpe de idrætsusikre er vigtig, lod Martin Gertz forstå.
- Skal man korrigere en 6-årig dreng, der løber sådan her? Spurgte han og flintrede hen over halgulvet med sært strittende ben og slappe arme.
- Skal vi lade ham være? Nej vi skal ej! Det er nu, vi har chancen for at hjælpe, men måske er det ikke nok at sige ”Stop med at løbe sådan”.
Deltagerne på kurset fik udleveret Skolesports særlige MOTORIK-materiale, et lille hæfte, der byder på 24 lektioner á 45 minutter. Lektionerne kræver ikke mere forberedelse, end "man kan klare på vej ned ad gangen mod undervisningslokalet", som Martin Gertz forklarede. Alle lektioner er inddelt i tre niveauer, og det er afgørende, at eleverne bliver mødt på det rigtige niveau, så man sikrer mestringsoplevelser og progression, understregede Martin Gertz.
Pædagog på Nordals Skole, Winnie Sommerlund Nielsen, tog fra kurset med nye inspiration til, hvordan sjove aktiviteter på enkel vis kan indgå i den daglige organisering af bevægelse i skole og SFO.
- Og jeg blev bekræftet i, at man gerne må dele børnene op efter niveau. Materialet var også rigtig godt og nemt at gå til. Bl.a. fordi der også er små videoklip knyttet til, så man er ikke i tvivl om, hvordan man skal bruge det, fortalte Winnie Sommerlund Nielsen.
LÆS JYDSKE VESTKYSTENS ARTIKEL FRA DAGEN