Vær med til at sætte verdensmål i bevægelse

Nu går det løs. Få FN’s verdensmål gjort konkrete gennem 30 læringsmoduler med masser af bevægelsesaktiviteter. Det er gratis at være med, og eleverne vil elske dig for det.

20. august 2020

Verdensmål i bevægelse består af tre dele:

  • Temaugen.dk: I det online planlægningsværktøj temaugen.dk kan man vælge ud fra et katalog på 30 lærings- og aktivitetsmoduler og placere disse når som helst i sit lokalt tilpassede ugeskema. Alle moduler er med fokus på verdensmålene gennem leg, bevægelse og fællesskab.

 

  • Skolernes Motionsdag: Der er udviklet et aktivitetsløb om verdensmålene til afholdelse på Skolernes Motionsdag den 9. oktober - fx som en festlig kulmination på en temauge i uge 41.

 

  • #UNCity4schools på tur: FN Byens skoletjeneste for grundskoler #UNCity4Schools er samarbejdspartner for Dansk Skoleidræt. De udvikler lærings og oplevelsesaktiviteter og turnerer til skoler med disse i uge 41. #UNCity4Schools vil formidle generel viden om FN og sætte fokus på de 17 verdensmål gennem værdierne i idræt, sport og bevægelse.

Materialerne i ”Verdensmål i bevægelse” er gratis at anvende, da de er produceret med tilskud fra Udenrigsministeriets Oplysningspulje.

Find mere om Verdensmål i bevægelse her.

Hvad får man, når man blander syv verdensmål med reflekterende elevopgaver og relevante bevægelsesaktiviteter? Svar: Verdensmål i bevægelse. Dansk Skoleidræt er nu klar med projektet, der sætter fokus på bæredygtig udvikling på en helt ny måde.


I Verdensmål i bevægelse er der udviklet 30 færdige læringsmoduler til alle klassetrin, som giver indhold og bevægelse til undervisningen i FN’s verdensmål. De kan bruges som en del af en decideret temauge om verdensmål eller blot som enkeltstående aktiviteter, når det lige passer ind i skemaet.

- Verdensmål i bevægelse involverer eleverne. Verdensmål kan måske i udgangspunktet virke lidt abstrakte, men ved at tilføre bevægelsesaktiviteter og skabe læring gennem kroppen, vil budskaberne sætte sig bedre. Eleverne kommer til at udvikle viden, forståelse og kompetencer til at tage vare på deres egen sundhed, sætte sig i andres sted, samt forstå hvad det vil sige at skabe en bæredygtig verden, fortæller projektleder Anebine Danielsen.


Hvert modul varer mellem 2 og 10 lektioner, så der er noget for ethvert behov, og de er alle en vekselvirkning mellem teori og praksis, hvor bevægelsesaktiviteten kombineres med opgaver og refleksion. Og det eksempelvis inden for verdensmålene ”Afskaf fattigdom”, ”Sundhed og trivsel”, ”Ligestilling mellem kønnene”, ”Bæredygtig energi”, ”Mindre ulighed” og ”Ansvarligt forbrug og produktion”.

- Vi har udvalgt de verdensmål, hvor det er nemmest at integrere bevægelse. Men også ud fra, hvor der allerede lå godt eksisterende læringsmateriale, som kunne få en ekstra dimension ved at koble bevægelse på, siger Anebine Danielsen.


Hvad kræver det så at sætte verdensmål i bevægelse?

- Som lærer skal man nok sætte dannelse lidt før sit fag. Men alle lærere kan gennemføre det her. Det kræver ikke den store forberedelse, og der er fine muligheder for at interagere med andre klasser gennem projektet, siger hun.

Læs mere om Verdensmål i bevægelse og find eksempler på moduler her.

September måneds udgave af magasinet Idræt i Skolen har også Verdensmål i bevægelse som det store tema.