Detektiv

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Her handler det om at være snedig og samtidig fokuseret; med andre ord at finde sin indre ”Sherlock Holmes” frem. Eleverne skærper deres fokus og opmærksomhed.
Start med at bygge op til øvelsen med en lille ”teaser”, en lille fortælling som ramme for øvelsen, så alle er klar til at være detektiver og opklare mysteriet.

Alle eleverne stiller sig i en cirkel med front mod hinanden, så alle kan se alle.  Herefter beder læreren/pædagogen dem om at tænke på en af de andre elever, som de vil være detektiv for.
Herefter myldrer alle eleverne indimellem hinanden og går i armgang – laver armkrog – med forskellige de møder. Undervejs skal de nå at snurre rundt i armkrog med den ”udvalgte” elev, de er detektiv for. På et signal fra læreren/pædagogen vender eleverne tilbage til deres startposition, og cirklen etableres igen.

Nu tælles der ned ”1-2-3-nu”, og eleverne skal nu hver især pege på den elev, de tror, var deres detektiv. Det vil jo være en af de elever, man har lavet armkrog med. Det skal nok give nogle sjove grin og overraskelser.

Når alle har dannet sig et overblik over, hvem der peges på, tæller læreren igen ned: ”1-2-3-løs mysteriet”, og eleverne peger nu på den elev, de rent faktisk havde valgt at være detektiv for.


Download hele øvelsen som PDF her.