Levende vendespil

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Legen - denne Brain Break - startes ved, at to elever sendes uden for døren. Imens går resten af klassen sammen i par to og to og skal nu finde på en fælles bevægelse.
Herefter stiller alle eleverne sig ved deres plads - eller skulder ved skulder på en lang række eller cirkel. Eleverne skal stå med front samme vej.

Missionen får de uden for døren er nu i samarbejde at finde "stik" eller par, der bevægelsesmæssigt passer sammen. De kommer ind og prikker på skift to elever. Gør eleverne den samme bevægelse; ja, så er der stik - og det pågældende par sætter sig ned på deres stole.
Når alle stik er fundet går to nye elever uden for døren, og der dannes påny nye bevægelsespar og udtænkes nye bevægelser iblandt de resterende elever.

OBS: Det er vigtigt, at eleverne finder frem til en bevægelse, der ikke er for svær at udføre og/eller afkode for de to, der skal finde stikkene

Variationer

Øvelsen er tænkt som en sjov lille Brain Break, men kan sagtens udvikles, så den også får endnu mere bevægelse eller et mere fagligt indhold:

- Øvelsen kan gøres endnu mere aktiv og "bevægelig", hvis eleverne, når de prikkes, fortsætter med at udføre deres bevægelse, indtil og mens den næste elev prikkes.
- Vendespillet kan også få fagligt indhold - f.eks. i engelsk eller tysk: Eleverne kan her bl.a. finde arbejde med dyr, hvor den ene i makkerparret siger det engelske ord for dyret - eks. "a cat". Makkeren siger så det samme ("a cat") eller den danske oversættelse "en kat" - og hvis det skal være endnu mere farverigt og sjovt, kan ordet efterfølges af en dyrelyd. 

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Eleverne lærer på en aktiv og anderledes måde at skulle samarbejde på skift og på tværs i elevgruppen eller klassen. 

Download hele øvelsen som pdf her.

Øvelsen er indsendt og inspireret af Louise Odsgaard Hansen, Holmegård.