Stole 1-2-3

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

En sjov og aktiv øvelse med let forvirring og en masse grin.
Alle stole skal ud og stå frit i lokalet. Derfor er det nødvendigt at rykke og skubbe bordene lidt til side.
På et startsignal fra læreren/pædagogen går eleverne nu rask rundt imellem stolene og på et aftalt signal skal de finde en stol at sidde på. Den stol eleverne hver især sætter sig på, er fra nu af deres stol nr. 1.
OBS: Det er vigtigt at pointere det – og bede dem huske godt på det.

Herefter starter en ny runde. Eleverne rejser sig og går nu igen rundt mellem stolene ”i rask trav”. Når signalet lyder, finder de hver især en ny stol at sætte sig på. Det er nu elevernes stol nr. 2. Dette gentages endnu en gang, og denne gang er det så elevens stol nr. 3.

Herefter ændres signalet til en mundtlig melding, og når læreren/pædagogen nu siger enten 1, 2 eller 3. Eleverne skal nu hver især huske, hvor de tre stole står og sætte sig et af stederne afhængig af melding.

NB: Øvelsen her giver en masse dynamik og energi, fordi hver enkelt elev er en del af et fællesskab samtidig med, at de koncentrerer sig om deres eget ”projekt”.

Variationer

For de yngste kan man lette øvelsen lidt og gøre den mere overskuelig – ikke mindst i de yngre klasser – kan man nøjes med stol nr. 1 og 2, indtil de har helt styr på det.

Download hele øvelsen som PDF her.

Denne øvelse er udarbejdet af Martin Gertz, Skanderborg Kommune