Tælleforbandelsen

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Denne øvelse er noget sværere, end den lyder til.

Klassen deles op i to grupper. Grupperne stiller sig i en rundkreds og kigger ind mod midten. Det er her, gruppens fokus er.

I fællesskab skal gruppen nu tælle til 21. I praksis betyder det, at der skal tælles på skift, men ikke i en bestemt rækkefølge. Én tilfældig i gruppen tager chancen og starter med at sige ”1”. Herefter kan hvem som helst og når som helst sige ”2” osv., indtil man som samlet gruppe når til ”21”.

MEN kun én elev må tælle ad gangen, så hvis to elever f.eks. siger ”3” eller samme nummer samtidig, skal gruppen starte helt forfra. Siges det samme tal af flere samtidig, udløser det en fælles bonusbevægelse til hele gruppen – f.eks. 1-3 englehop.

OBS: Der er som udgangspunkt ingen regler for, hvor mange tal i rækken hver enkelt må tælle. Dog gælder det som lærer/pædagog om at få alle med, så øvelsen stoppes og startes forfra, hvis det kun er de samme få, der tæller hele tiden.

Læg som underviser mærke til, hvordan strategier og gruppedynamik udvikler sig undervejs. Øvelsen lykkes bedst, hvis der ikke tælles meget hurtigt, men der kun tælles, når man intuitivt kan ”mærke”, at der er plads. Projektet kan kun lykkes, hvis alle koncentrerer sig om hinanden og om at være i nuet. Så kommer belønningen! – En ubrudt talrække.

Variationer

- I stedet for at tælle helt op til 21, kan man ”nøjes” med at ramme 10, så talrækken hedder 1-10 i stedet for.

- Man kan også med fordel erstatte tallene med bogstaver – f.eks. alfabetet eller staveord, der i fællesskab skal staves kontinuerligt.

- Tilføj evt. den regel når en dreng har sagt et nummer, skal det være en pige, der siger det næste og omvendt.

- Hver gang man har sagt et nummer, gør man en bevægelse – f.eks. snurre rundt om sig selv eller 5 skihop.

Download hele øvelsen som PDF her.