Bevægelses-wordfeud

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Øvelsen laves bedst i et lidt større rum - en aula eller en hal.
Eleverne deles i fire lige store grupper. Hver gruppe placeres i hvert sit hjørne af rummet. Bogstavbrikkerne placeres i en bunke i midten af rummet.
De forskellige øvelseskort ligger, så man kan trække af dem - på eksempelvil tre forskellige borde i rummet.

Spillet startes ved, at en elev fra hver gruppe løber en runde og undervejs henter et bogstav i midten . Herefter løber en ny elev fra gruppen, indtil alle grupper har fået hentet syv bogstaver.

Den fælles spilleplade ligger i midten af lokalet på et bord eller vises på smart-board. Hold ét starter og danner et ord med de indhentede bogstaver. Bogstaverne lægges/skrives på pladen og læreren eller en udvalgt elev tæller sammen, hvor mange point holdet får.
Hvis der er opgaver, der skal løses for at få flere point, så udføres opgaven, der er angivet på kortet, hvorefter de ekstra point til holdes lægges til. Alle holds point noteres på en tavle.

Efter hver runde trækkes der et nyt bogstav, så holdet hele tiden har syv bogstaver.

Næste hold starter med at skrive deres ord ved hjælp af de indhentede bogstaver, men i kombination med det andet holds ord, som når man spiller scrabble eller wordfeud. Kan holdet ikke danne et ord, så melder de pas.Så kan de benytte deres tur til at bytte bogstaver. De skal løbe det antal omgange, som svarer til antallet af bogstaver, der ønskes at blive byttet - dog maks tre bogstaver.

Spillet er slut, når holdene ikke længere kan stave et nyt ord. 
Hvert holds resultat regnes sammen.

 

Variationer

  • Få eleverne til at producere de forskellige opgavekort, brikker og spil. De kan også formulere andre opgaver og øvelser.

  • Lav opgavekortene med nogle andre faglige emner, det passer til det i arbejder med.

  • Wordfeud kan også spilles i fremmedsprog - tysk, engelsk, fransk 

  • Du kan vælge at lade holdene spille mod hinanden to og to - så der er brug for to spilleplader.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Jo bedre eleverne på de enkelte hold arbejder sammen, jo hurtigere bliver de til at samarbejde omkring dannelsen/stavningen af et nyt ord.Ligeledes bliver eleverne gennem leg bedre og mere bevidste omkring deres stavning, når denne færdighed trænes på en ny og udfordrende måde.

 

 

Denne øvelse er udviklet af Yasmin Stærmose og Sæt Skolen i Bevægelse.