Digterstafet

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Klassen opdeles i grupper/teams á 3-4 elever, der placeres i rækker 20-30 m eller mere fra læreren.

Opgave/Mission: Grupperne skal skrive et digt.
En bane sættes op med endekegler eller skridtes af, og læreren placerer sig efterfølgende i den anden ende af banen modsat eleverne. På et startsignal løber den forreste elev fra hver gruppe hen til læreren. Læreren giver hver af dem første ledetråd til digtets komposition, og de løber med ledetråden i hånden tilbage til gruppen - som har papir og blyant klar. Her videregiver eleven ledetråden/oplysningen til gruppen. Næste elev i rækken løber nuud til læreren og får en ny oplysning om digtets "komposition", og sådan fortsættes der, indtil sidste oplysning er hentet. Sidste oplysning lyder: "Skriv nu digtet!".

Eksempler på oplysninger og regler for digtets komposition:
Der skal være 3 strofer.
Hver strofe består af 5 linjer.
Der er enderim i linle 1-2.
Der er enderim i linje 3-4.
Linje 5 afsluttes ens i alle strofer.
Ordet “...” skal indgå.
Ordet “jeg” skal indgå.
Der skal være tillægsord i hver strofe.
Der skal indgå billedsprog.
“Skriv nu digtet!” .

Osv.

Læreren holder styr på, at grupperne får de samme oplysninger, også selvom der måtte være forskel på hastigheden for de enkelte. (Læreren kan selvfølgelig også nedskrive oplysningerne på papir til hver enkelt gruppe, så de ved hver omgang får en ny lap med hjem til gruppen.)
Første udgave kræver mere hukommelsesmæssigt af grupperne.
Når opgaven er løst/tiden er gået, læser hver enkelt gruppe deres digt op.

Variationer

Man kan sagtens ændre de faglige rammerne og indholdet i opgaven (antal strofer, antal vers, antal af rim og rimtyper, billedsprog, bestemte værdiladede ord osv.)
Disse rammer kan eleverne også selv være med til at sætte og fastlægge som forberedelse til øvelsen.

For at hylde bevægelsen endnu mere kan der tænkes i at lave forhindringer/udfordringer på løbeturen, eller regler for hvordan man skal bevæge sig hen til læreren.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

I en fælles snak eller diskussion af de enkelte digte på klassen italesættes det, om kriterierne for digtets komposition er overholdt og opfyldt.

 

Denne øvelse er indsendt af Preben Hansen, Rantzausminde Skole.