Find din makker

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Alle elever har en seddel og går rundt mellem hinanden – evt. til musik. Når man møder en anden, bytter man seddel uden at kigge på den, man har, eller den man får. Efter lidt tid stopper læreren musikken eller råber stop. Nu skal man hurtigst muligt finde sin makker – altså eleven med den seddel ens eget ord er antonym til.
Når man har fundet sin makker, sætter begge sig på gulvet. Det par, der sidst finder hinanden, skal gå ud til læreren, hvor de afleverer sedlerne og får to blanke sedler, som de laver et nyt antonympar til.
Øvelsen sættes i gang igen, og de to nye sedler kommer i spil. Sådan forsætter man, så længe man har lyst. For at variere bevægelsesdelen og udfordre eleverne motorisk kan de danse, løbe, hoppe eller hinke til musikken.

Variationer

• Kan anvendes i sprogfagene, hvor man skriver fx farver, grøntsager, frugter eller andet på henholdsvis fremmedsproget og dansk.

Eleven med eksempelvis ordet ”Blue” skal så finde eleven med ordet ”Blå”.

• Kan bruges i matematik, hvor sedlerne indeholder fx. brøker og decimaltal, som skal matches. - Eller to forskellige regnestykker, der skal give det samme facit.

• I natur/teknologi kan eleverne arbejde med at parre lande og landenes flag.

• I historie kan opgavesættene laves med spørgsmål og svar. Et spørgsmål kan fx være: ”Hvornår stod det afgørende slag ved Dybbøl?”, som så passer sammen med svaret ”18. april 1864”.

• I fysik/kemi kan eleverne arbejde med at parre grundstoffernes navne og deres kemiske betegnelser.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Tegn på læring kan være at eleverne bliver hurtigere til at lave nye sedler og komme med i legen igen. Samt at de bliver hurtigere til at finde sammen i makkerpar.

Man gennemgår alle de ord der har været med i øvelsen sammen og skriver evt. sætninger hvor de indgår.