Fluesmækker i dag og i går

Jeg er interesseret
  • Få ugens øvelse

    Vi udsender hver uge en øvelse, der kan bringe bevægelse ind i din undervisning. Brug den til inspiration og påmindelse om bevægelsen. Abonner her helt gratis!

    Ugens Øvelse
  • Brug vores gratis materialer!

    Dyk ned i Sæt Skolen i Bevægelses skatkiste med inspiration og materialer. Vi har mere en 150 konkrete øvelsesforslag til alle trin og fag. Mange af dem har en lille introfilm og arbejdsark. Besøg "Bevægelsesfabrikken", hvor dine elever kan skabe skøre og aktive film, som alle kan bevæge sig til. Eller involver de ældste med "Bevæg udskolingen!" - Find det hele her!

    Inspiration og materialer
  • Book et kursus

    Sæt Skolen i Bevægelse kommer ud på din skole og laver kursus for hele personalet. Boost den fælles mission og få lette værktøjer til at lykkes med bevægelsen! Læs mere om vores kursustilbud!

    Kurser

Eleverne går sammen i makkerpar á to og går rundt i en walk and talk. Den ene udstyres med en fluesmækker eller et penalhus i den ene hånd. Den anden har til opgave at fortælle en historie på fem sætninger, hvor der varieres imellem nutid, fremtid og datid.
Hvis en sætning fortælles i datid skal makkeren lave et slag ud i luften som et overhånds slag (forhånd)
Hvis sætningen er i nutid skal der laves et slag som et underhåndshåndsslag (en serv).
Hvis sætningen er i fremtid laves der et slag som et baghåndsslag. 

Rollerne skifter efter 5 slag eller på signal fra læreren.

Eks: Jeg var i Spanien sidste sommer (der klaskes overhånd). Der blev jeg dejlig solbrændt (der klaskes overhånd). Jeg spiste is hver dag (der klaskes overhånd).  Nu er jeg bleg igen (der klaskes underhånd). Men næste sommer skal jeg afsted igen (der klaskes baghånd).   

Variationer

Kan udføres med andre ordklasser, kategorier  eller andre fag. Øvelsen kan udføres i alle sprogfag.    

Øvelsen kan starte med at man skriver sine fem sætninger ned. 
Øvelsen kan gentages mange gange, hvor der hver gang er nye makkerpar.

Evaluering af øvelsen og tegn på læring

Hvor hurtigt reagerer eleverne, hvor mange rigtige klask har eleven?